ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

جایگاه نیروی نظامی ایران در زمان جنگ جهانی اول(1918-1914)
دوره 6، شماره 70، اسفند 1402، صفحات 44 - 54
نویسندگان : فاطمه نصرالهی* 1
1- مربی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده :
در زمان جنگ جهانی اول اوضاع داخلی ایران بسیار آشفته بود و از لحاظ سياسي ، اقتصادي بي‌اندازه ناتوان به نظر می رسید. انگليس امتياز بهره‌برداري از منابع نفتي جنوب ايران خطوط تلگرافي، كشتي‌راني در رود كارون و خليج‌فارس را در دست داشت و سرمايه بريتانيايي به وسيله بانك شاهنشاهي تمام حيات مالي مملكت را كنترل مي‌كرد. در جنوب ناامني به حدي رسيده بود که سرانجام دولت بريتانيا بر آن شد تا از طريق كمك مالي به دولت ايران جهت سامان‌دهي نيروهاي ژاندارمري تحت تعليم افسران سوئدي امكان حمايت از اقدامات سازنده حكومت فارس را مورد بررسي قرار دهد.این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی توصیفی به بررسی جایگاه نیروی نظامی ایران در زمان جنگ جهانی اول بپردازد. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که دولت بریتانیا در پی تشکیل یک مستعمره ی بزرگ از ایران تا عراق بوده و برای رسیدن به این هدف سعی در به کنترل در آوردن اوضاع نظامی ایران داشته است و نيروي نظامي ايران علي رغم اصلاحات نظامي كه از دوره ي عباس ميرزا شروع شده بود از انسجام و توان كافي برخوردار نبود.
روان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیدين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیبرنامه ریزی آموزشیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزندستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیمسئولیت پذیری اجتماعی معلمانآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریرهبری تحول آفرینمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگیافت تحصیلیباورهای نادرستتوانبخشی شناختیتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانكاركرد خانوادهاخلاقمدیریت عملکردعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکیفیت زندگیکودک آزاریحقوق حمایتیقوانین کیفرینحوه تصمیم گیریعملکرد شغلیتاب آوری شناختیمدیرانهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیخواب آلودگیصحت روانزبان آموزیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکاندانش مبتنی بر بازاربازار رقابتی و پویاعملکردهنر دوره قاجارقالی های تصویریزن فرنگیتعزیرقاضیقاتل و مجنی علیهفقه مقارنحقوق جزای ایرانارزشیابی توصیفییادگیریابتداییسرمایه اجتماعیسازمانهاروش تحقیق محورتفکر خلاقاجتماعیگوشیدانش آموزسبک های تدریسعاقلهضمانبیمه دیه مسئولیتجریرهعصبهزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمرشد حرکتیدختر و پسربلوغمدرسهتعلیم و تربیتمصرشامجزیرهسیوطیهگلهابزبانکداری دیجیتال در ایرانثبتثبت آنیگرانیممالیکاقتصادسازگاریرهبری شهردارزیباسازی شهریحکمرانی شهرینوآوریآموزشنوجوانتهدیدامنیتطالبانوقفزنانخانه دارانسجامابرازگریتعارضغزهصلیبیعرفاتَشامتاریخخوش بینیشادکامیبالندگی سازمانیتقریبادیانمذاهباهل بیتاسپانیاپرتغالمغربحفصیانموحدانلوئی نهماروپاساسانیاندانشگاهتعالیم اسلامیبریتانیاتدریسخوارجاینترنتفسادمجازاتروایاتپیترزهرستلایحهشیعهقضاوتمعلممتعلمضررضرارضرّموانعتاثیراتاسنادقاجارتصاویرجرمی بنتامسودلذتBrownبازی درمانیقرآنتجرّیحقوقفقهکلاممهندسی مجددرنگشکلبازیتکفیرجهادسلامت عمومیروش تدریسجرمتمرینچاقیحبسانگیزهخلاقيتخشماملادیکتهداده کاویالثیاسُرخهزنتشیعپرورشصبوریمادرناسانبیاءاجتهادمغتکرارشبصبحباسکشکارعقلعشقهنرجایگاهشعراسترمردخایپوریمقصهرفتاریحلاجکراماتتخیلمتهمبحرانمناظرهکمیقانونترازتئوریمدلالگوایذهتغذیهرماندینذکرقطرتفسیرتوبهتوحیدکیفرمعادمعتزلهسنتتولّیتبرّیتمکننفقهزوجهزوجقَسمقمجمعیتمعیاركارغصبرؤیاتغییردعاپذیرشدنیادوجنسینكاحعدهتدلیسولبههمدممارگناهحریم خصوصیفناوریتطبیقیفارابیحجرندخلعتقریرتمدنصنایعآتناعربعمانپیرینکاحتابوفهمصحتصحنمبیعمالیاترتامینتورمنامهکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !