


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,934
-
تعداد نویسندگان5,131
-
مقالات پذیرش شده1,000
-
مقالات رد شده1,934
-
درصد پذیرش34.08%
-
درصد عدم پذیرش65.92%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,623,363
بررسی مبانی معرفت شناسی در برنامه درسی
دوره 8، شماره 84، اردیبهشت 1404، صفحات 33 - 39
1- استاد تمام گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
2- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
چکیده :
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مبانی معرفت شناسی در برنامه درسی می باشد. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی می باشد. امروزه نقش آموزش و به تبع آن برنامه درسي در ايجاد و توسعه تمدنهاي بشري و نيز تحول آنها بر همگان روشن است و یکی از مبانی برنامه درسی، نظام اعتقادی و ارزشی به ویژه معرفتشناسي است. بررسي مسائل مربوط به اين بحث براي بوميسازي علوم انساني در نظام آموزشي کشور و برنامه درسي از ضروريات شمرده ميشود. پاسخ به مسائل مربوط به معرفتشناسي در هر جامعه و نظام آموزشي برگرفته از جهانبيني و فلسفه حاکم بر آن جامعه ميباشد و برنامه درسي با سؤالات اساسي مورد طرح در مباني فلسفي تعليم و تربيت، به خصوص معرفتشناسي، رابطة آشکار دارد و بدون پاسخ به اين سؤالات نميتوان به برنامه درسي متناسب با نظام فلسفي اعتقادي در يک نظام دست يافت. اين موضوع به قدري در برنامه درسي مؤثر است که در تنوع نظريههاي برنامههاي درسي تأثير اساسي دارد.
کلمات کلیدی :
- 158
- 95
- 1403/09/11
- 1403/12/12
- 1404/02/29