ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

بررسی مبانی معرفت شناسی در برنامه درسی
دوره 8، شماره 84، اردیبهشت 1404، صفحات 33 - 39
نویسندگان : سید احمد هاشمی 1، عباسعلی شمسایی* 2، حسین احمدزاده 3
1- استاد تمام گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
2- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
چکیده :
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مبانی معرفت شناسی در برنامه درسی می باشد. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی می باشد. امروزه نقش آموزش و به تبع آن برنامه درسي در ايجاد و توسعه تمدن‌هاي بشري و نيز تحول آنها بر همگان روشن است و یکی از مبانی برنامه درسی، نظام اعتقادی و ارزشی به ویژه معرفت‌شناسي است. بررسي مسائل مربوط به اين بحث براي بومي‌سازي علوم انساني در نظام آموزشي کشور و برنامه درسي از ضروريات شمرده مي‌شود. پاسخ به مسائل مربوط به معرفت‌شناسي در هر جامعه و نظام آموزشي برگرفته از جهان‌بيني و فلسفه حاکم بر آن جامعه مي‌باشد و برنامه درسي با سؤالات اساسي مورد طرح در مباني فلسفي تعليم و تربيت، به خصوص معرفت‌شناسي، رابطة آشکار دارد و بدون پاسخ به اين سؤالات نمي‌توان به برنامه درسي متناسب با نظام فلسفي اعتقادي در يک نظام دست يافت. اين موضوع به قدري در برنامه درسي مؤثر است که در تنوع نظريه‌هاي برنامه‌هاي درسي تأثير اساسي دارد.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکنانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیمسئولیت پذیری اجتماعی معلمانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریمنابع انسانیسازماناستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیباورهای نادرستمشکلات دوزبانه هاتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانكاركرد خانوادهمدیریت عملکردعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنرکیفیت زندگیکودک آزاریمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیاختلال استرس حادصحت روانزبان آموزیزبان دومایرانکودکاندرس زبان انگلیسیدانش مبتنی بر بازاربازار رقابتی و پویاعملکردتمایل به صادراتحمایت دولتزن فرنگیتعزیرقاضیارزشیابی توصیفییادگیریابتداییسرمایه اجتماعیسازمانهاروش تحقیق محوراعتیاد به اینترنتاجتماعیگوشیدانش آموزآموزش و پرورشعاقلهضمانجریرهعصبهزهدریاضتکلبیونرشد حرکتیرشد حرکتی ظریفرشد حرکتی درشتدوره ابتداییبلوغمدرسهمصرشامجزیرهتاریخ جهانسیوطیهگلهابزثبتگرانیممالیکاقتصادنوآوریآموزشمهارت های زندگینوجوانداعش خراسانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفترویج وقفزنانانسجامابرازگریتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتَشامتاریخموسی صدرتقریبادیانمذاهباهل بیتاسپانیاپرتغالمغرباروپااورشلیمدانشگاهبریتانیاطناب زنیتدریسسیستانخوارجاینترنتاعتدالفسادمجازاتروایاتقصه گوییپیترزهرستمالکیت معنویلایحهشیعهقضاوتعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّموانعخودپندارهکودکاسنادقاجارتصاویرسودلذتمدینه النبیتجرّیحقوقفقهقواعد فقهکلامرنگشکلبازیتکفیرجهادجرمدستورپنج استادتمرینچاقیحبسآرزوروشانگیزهخشماملادیکتهاندلسادبیاتهایدگرالثیارستمسُرخهزنتشیعرسانهمادرناسانبیاءقضاءمغمغبچهحافظشبصبحنمادطلاقاتیسمتمدن نوین اسلامیاسبعقلسیمرغهنرشعرقصهحلاجتخیلحجابمتهمسهامناشرمناظرهشخصاضافهکیفیقانونترازتئوریزوجینمدلنقاشیکرونارماندینذکربهمنکوفهتفسیرتوبهتوحیدتلمیحسنتنفاقنفقهقَسمرباعیقمنشانهكارتلاشغصبخوابرؤیاتغییردعاقوللفظپذیرشمردمدنیامشهدخنثینكاحعدهولبهبیعتشیرهمارعقدگناهجنگجلوهچینحجرندرحلهخلعدهانآتناشاعرتاثیرمحلهتابوارقامقبضگلفرممبیعفکررتویستنبیهصقلیهبغدادبانکعقودبرندحلب
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !