مقايسه سبك زندگي و سرمايه روانشناختي در دانش آموزان تيزهوش و عادي شهر کرمانشاه
دوره 6، شماره 61، خرداد 1402، صفحات 101 - 113
1 گروه مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی مقايسه سبك زندگي و سرمايه روانشناختي در دانش آموزان تيزهوش و عادي شهر کرمانشاه پرداخته است. اين پژوهش از نوع توصیفی ـ علي مقايسه اي است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس تيز هوش و عادي مقطع متوسطه ناحيه یک شهر کرمانشاه در سال 1402 بودند. نمونه اين پژوهش مشتمل بر 100 نفر از دانش آموزان مدارس تيز هوش و 100 نفر از دانش آموزان مدارس عادي كه براي انتخاب آنها از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شده است.ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه سبک زندگی ميلر اسميت (2003) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) بود. يافته ها نشان داد بين سبك زندگي دانش آموزان تيزهوش و عادي تفاوت معني داري وجود دارد. بنابراین باتوجه به میانگین نمرات سبك زندگي در دانش آموزان تيزهوش 58/135 از میانگین نمرات سبك زندگي در دانش آموزان عادی 94/114 بيشتر است نشان می دهد که دانش آموزان تيزهوش نسبت به دانش آموزان عادي از سبك زندگي بهتري برخوردارند. بين سرمایه روانشناختی دانش آموزان تيزهوش و عادي تفاوت معني داري وجود دارد. بنابراین باتوجه به میانگین نمرات سرمایه روانشناختی در دانش آموزان تيزهوش 35/88 از میانگین نمرات سرمایه روانشناختی در دانش آموزان عادی 49/72 بيشتر است نشان می دهد که دانش آموزان تيزهوش نسبت به دانش آموزان عادي از سرمایه روانشناختی بهتري برخوردارند.
پژوهش حاضر به بررسی مقايسه سبك زندگي و سرمايه روانشناختي در دانش آموزان تيزهوش و عادي شهر کرمانشاه پرداخته است. اين پژوهش از نوع توصیفی ـ علي مقايسه اي است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس تيز هوش و عادي مقطع متوسطه ناحيه یک شهر کرمانشاه در سال 1402 بودند. نمونه اين پژوهش مشتمل بر 100 نفر از دانش آموزان مدارس تيز هوش و 100 نفر از دانش آموزان مدارس عادي كه براي انتخاب آنها از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شده است.ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه سبک زندگی ميلر اسميت (2003) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) بود. يافته ها نشان داد بين سبك زندگي دانش آموزان تيزهوش و عادي تفاوت معني داري وجود دارد. بنابراین باتوجه به میانگین نمرات سبك زندگي در دانش آموزان تيزهوش 58/135 از میانگین نمرات سبك زندگي در دانش آموزان عادی 94/114 بيشتر است نشان می دهد که دانش آموزان تيزهوش نسبت به دانش آموزان عادي از سبك زندگي بهتري برخوردارند. بين سرمایه روانشناختی دانش آموزان تيزهوش و عادي تفاوت معني داري وجود دارد. بنابراین باتوجه به میانگین نمرات سرمایه روانشناختی در دانش آموزان تيزهوش 35/88 از میانگین نمرات سرمایه روانشناختی در دانش آموزان عادی 49/72 بيشتر است نشان می دهد که دانش آموزان تيزهوش نسبت به دانش آموزان عادي از سرمایه روانشناختی بهتري برخوردارند.
کلمات کلیدی :
سبك زندگي، سرمايه روانشناختي، تيزهوش
سبك زندگي، سرمايه روانشناختي، تيزهوش
-
462
-
215
-
1401/11/19
-
1402/01/28
-
1402/03/31