-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,724,019
تبیین رابطه مدیریت دانش و ساختار سازمانی مدارس با توسعه حرفهای معلمان مدارس ابتدایی شهر اسلام آباد غرب
دوره 8، شماره 86، تیر 1404، صفحات 25 - 59
1- استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف تبیین رابطه مدیریت دانش و ساختار سازمانی مدارس با توسعه حرفهای معلمان مدارس ابتدایی شهر اسلام آباد غرب انجام گرفت. در اين پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شده است، جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 1402-1401 که تعداد آنها 438نفر بود، تشکیل داده است. حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 203 نفر بود که به علت جلوگیری از افت نمونه و عدم عودت پرسشنامهها و ... ده درصد بیشتر یعنی 223 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شد. در نهایت، بعد از دریافت پرسشنامه و به دلیل مخدوش بودن تعدادی از آنها، تعداد 218 پرسشنامه، مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری شامل، پرسشنامههای استاندارد، مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی(1995)، ساختار سازمانی مدارس هوی و سویتلند(2002) و توسعه حرفهای معلمان شاه پسند(1386) بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش با توسعه حرفهای معلمان مدارس ابتدایی شهر اسلام آباد غرب رابطه مستقیم وجود دارد. بین ساختار سازمانی مدارس با توسعه حرفهای معلمان مدارس ابتدایی شهر اسلام آباد غرب رابطه مستقیم وجود دارد. بین مدیریت دانش با ساختار سازمانی مدارس ابتدایی شهر اسلام آباد غرب رابطه مستقیم وجود دارد. هر یک از مؤلفههای مدیریت دانش و ساختار سازمانی مدارس میتواند توسعه حرفهای معلمان را پیش بینی نماید.
کلمات کلیدی :
- 142
- 106
- 1403/11/16
- 1404/01/23
- 1404/02/10



