نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز در پیش بینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول
دوره 5، شماره 54، آبان 1401، صفحات 77 - 92
1 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،دبیر مقطع متوسطه اول در شهرستان طبس
2 کارشناسی ارشد زیست شناسی علوم جانوری، معاون دبیر مقطع متوسطه اول شهرستان طبس
3 کارشناسی ریاضی محض، دبیر مقطع متوسطه اول در شهرستان طبس
چکیده :
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباط معلم - دانشآموز در پیشبینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول بود. اين پژوهش از نوع کاربردي بوده و براي اجراي آن از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر طبس در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای از بین کلیه مدارس متوسطه دوره اول شهر طبس هشت مدرسه (چهار پسرانه و چهار دخترانه) بهصورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه بهصورت تصادفی یک کلاس انتخاب و تمام دانشآموزان آن کلاس¬ها یعنی 230 نفر (115 پسر و 115 دختر) بهعنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ارتباط معلم دانشآموز موری و زوزاک (2011)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1976) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیشبینی میکند. در خصوص فرضیه دوم مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیشبینی میکند و در نهایت نتایج نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول رابطه معناداری وجود دارد.
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباط معلم - دانشآموز در پیشبینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول بود. اين پژوهش از نوع کاربردي بوده و براي اجراي آن از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر طبس در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای از بین کلیه مدارس متوسطه دوره اول شهر طبس هشت مدرسه (چهار پسرانه و چهار دخترانه) بهصورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه بهصورت تصادفی یک کلاس انتخاب و تمام دانشآموزان آن کلاس¬ها یعنی 230 نفر (115 پسر و 115 دختر) بهعنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ارتباط معلم دانشآموز موری و زوزاک (2011)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1976) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیشبینی میکند. در خصوص فرضیه دوم مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیشبینی میکند و در نهایت نتایج نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
کیفیت ارتباط معلم - دانشآموز، سازگاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی
کیفیت ارتباط معلم - دانشآموز، سازگاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی
-
655
-
208
-
1401/04/07
-
1401/05/08
-
1401/08/26