ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی نقش هنرمند درجامعه از دیدگاه افلاطون و شوپنهاور
دوره 2، شماره 21، بهمن 98، صفحات 81 - 88
نویسندگان : شیدا نصیری* 1

1 1

چکیده :
از زمان پیدایش هنر، مسئله ماهیت هنر و هنرمند،همواره محل اختلاف بوده است و فلسفه به عنوان مادر علوم همواره سعی در ارائه تعریفی از ماهیت هنر و هنرمند داشته است.فیلسوفان، این علاقه مندان به تبیین مفاهیم، نظرات متفاوتی در اینباره ارائه داده اند و به همین دلیل از زمان پیدایش نخستین فیلسوفان تا امروز با طیف گسترده ای از تعاریف هنر و هنرمند روبرو هستیم. افلاطون و ارسطو که سردمدار این حرکتند دو تعریف متفاوت از ماهیت هنر و نقش هنرمند ارائه داده اند. اما این گسست به اینجا خاتمه نیافت و فیلسوفان دیگری چون کانت چنان جایگاه رفیعی به هنر بخشیدند که برای افلاطون بزرگ هرگز قابل تصور نبود. این شکاف توسط شوپنهاور به اوج رسید و وی با معرفی مفهوم جدید اراده، جایگاه هنرمند را متحول ساخت.مقاله پیش رو سعی در تبیین دیدگاه دو رأس این سیر فلسفی دارد تا تفاوت دیدگاه افلاطون و شوپنهاور به روشنی آشکار گردد. قابل ذکر است در این پژوهش تمرکز نگارنده بر تعریف هنرمند از دیدگاه دو فیلسوف می باشد.
کلمات کلیدی :
هنرمند، هنر، افلاطون، شوپنهاور، مُثل، نبوغ هنری
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهاقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفحسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابدارياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت عملگراهزینه یابی بر مبنای نتایجحسابداری سنجش مسئولیتتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریانبرون سپاریعملکرد سازمانیساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندشناسایی نام تجاریموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرقرارداد الکترونیکیمعاملات اینترنتیجهت گیری بازارعملکرد مالیچندرسانهریاضیرضايت شغليپرستاراننوسانات دارایی های نقدیانعطاف پذیری مالیورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیمیزان مالیاتنظام مالیاتیمدیریت درآمدمرصاد العبادفرهنگ سازیرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیوحدت وجودوکالتماهیتادبیات آیندهتاثیر فرهنگینواحی صنعتیزنان غير شاغلذهن آگاهیزنانهنرنمایشچهارمافت تحصيليانگيزشادریسمغربجامع قرویینخودگوییتاب آوریفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکبازار بین بانکیعقودبانکداری اسلامیفارابیملا صدرااشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادفقیه ابن الرامیتونسمذاهب فقهیاسلامیهودیتمسیحیتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارجبرانتعهدادبیاتامیندولتابوالرجای قمیمهدیفاطمیانموحدینبحرانصقلیهارزیابیرفتارتمدنفلسفه اروپا توین بیهرمزصفویهتنبیهAHPجرحمتونمعلمانرتجناسهوشقدرتنقدمعلمفکرذکرقضاوتپیرسمبیعقراردادتهدیداتکتابگنبدصحنفرمانواعگلطبیعتمنابعفهمبداءنمازمعوضهنرمندمُثلتابوتاثیرپیریفلسفهعربعمانسمبلآتناتشیعذنابهقالیخلعرندحجچینثبتعقدمارمحبتولبهعدهخنثیمعاددیندنیابصیرتدعاهزینهقمكارزوجهبهمنپیترزمرزایذهاقلیممتهمقصهمغدیکتهضررضرّغزهوقفزهدعصبهلقطه
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !