


خلاقیت و راهبردهای ارتقاء نوشتن خلاق در درس نگارش پایه یازدهم
دوره 8، شماره 84، اردیبهشت 1404، صفحات 40 - 52
1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
2 کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی خلاقیت و راهبردهای ارتقاء نوشتن خلاق در دانش آموزان می باشد. این پژوهش مطالعه ا ی نیمه-تجربی به شیوه ی توصیفی در مورد راهکارها و شیوه های نوین نوشتن خلاق در دانش آموزان براساس پیشینه ی موجود و کاربست تجربی آن در دانش آموزان دختر متوسطه دوم پایه ی یازدهم شهر اسلام آبادغرب است که برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شیوه های نوین آموزشی مانند به کارگیری داستان خوانی و داستان نویسی، نقد و ارزیابی نوشته های هم کلاسی ها، استفاده از موسیقی بی کلام جهت ایجاد حس آرامش و شکوفایی خلاقیت و سپس انعکاس آن در نوشتار، همچنین ارائه ی یک موضوع یا داستان به صورت نیمه تمام و ترغیب دانش آموزان جهت تکمیل آن از جمله مواردی است که می توان برای ایجاد انگیزه، خلاقیت و نوآوری در درس نگارش به کار گرفت.
هدف پژوهش حاضر بررسی خلاقیت و راهبردهای ارتقاء نوشتن خلاق در دانش آموزان می باشد. این پژوهش مطالعه ا ی نیمه-تجربی به شیوه ی توصیفی در مورد راهکارها و شیوه های نوین نوشتن خلاق در دانش آموزان براساس پیشینه ی موجود و کاربست تجربی آن در دانش آموزان دختر متوسطه دوم پایه ی یازدهم شهر اسلام آبادغرب است که برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شیوه های نوین آموزشی مانند به کارگیری داستان خوانی و داستان نویسی، نقد و ارزیابی نوشته های هم کلاسی ها، استفاده از موسیقی بی کلام جهت ایجاد حس آرامش و شکوفایی خلاقیت و سپس انعکاس آن در نوشتار، همچنین ارائه ی یک موضوع یا داستان به صورت نیمه تمام و ترغیب دانش آموزان جهت تکمیل آن از جمله مواردی است که می توان برای ایجاد انگیزه، خلاقیت و نوآوری در درس نگارش به کار گرفت.
کلمات کلیدی :
انشا، خلاقیت، نوشتن خلاق، ارتقاء نوشتن
انشا، خلاقیت، نوشتن خلاق، ارتقاء نوشتن
-
83
-
55
-
1403/08/03
-
1403/11/23
-
1404/02/29