تاثير آموزش فلسفه بر اشتیاق تحصیلی و خوداثربخشی تحصيلي دانش آموزان پايه ششم
دوره 6، شماره 62، تیر 1402، صفحات 162 - 174
1 عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2 دانشجوی کاردانی آموزش ابتدایی واحد چالوس
3 دانشجوی کاردانی آموزش ابتدایی واحد چالوس
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين تاثير آموزش فلسفه بر اشتیاق تحصیلی و خوداثربخشی تحصيلي دانش آموزان پايه ششم بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان پايه ششم شهر چالوس در سال 1402/1401 می باشند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه اي 40 نفر در دو گروه آزمايشي و گواه (20 نفر گروه آزمايش و 20 نفر گروه گواه) قرار گرفت. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده اشتیاق تحصیلی بود و جهت سنجيدن آموزش فلسفه از پروتكل آموزشي هفت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش فلسفه بر اشتیاق تحصیلی و خوداثربخشی تحصيلي دانش آموزان تاثير مثبت داشت.
هدف از اين پژوهش، تعيين تاثير آموزش فلسفه بر اشتیاق تحصیلی و خوداثربخشی تحصيلي دانش آموزان پايه ششم بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان پايه ششم شهر چالوس در سال 1402/1401 می باشند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه اي 40 نفر در دو گروه آزمايشي و گواه (20 نفر گروه آزمايش و 20 نفر گروه گواه) قرار گرفت. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده اشتیاق تحصیلی بود و جهت سنجيدن آموزش فلسفه از پروتكل آموزشي هفت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش فلسفه بر اشتیاق تحصیلی و خوداثربخشی تحصيلي دانش آموزان تاثير مثبت داشت.
کلمات کلیدی :
آموزش فلسفه، اشتیاق تحصیلی، خوداثربخشی تحصيلی، دانش آموزان
آموزش فلسفه، اشتیاق تحصیلی، خوداثربخشی تحصيلی، دانش آموزان
-
531
-
306
-
1402/02/07
-
1402/03/07
-
1402/04/29