


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,920
-
تعداد نویسندگان5,131
-
مقالات پذیرش شده988
-
مقالات رد شده1,932
-
درصد پذیرش33.84%
-
درصد عدم پذیرش66.16%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,632,257
واکاوی تابلو نقاشی «مادرِ ویسلر» اثر جیمز ویسلر و بررسی تطبیقی آن با تابلو «مونالیزا»
دوره 5، شماره 51، مرداد 1401، صفحات 96 - 111
1- کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، دانشگاه پيام نور تهران شرق، تهران، ایران
چکیده :
تابلو نقاشی «مادرِ ویسلر» اثر جیمز ویسلر، نمایشی مینیمال از شکوه، جایگاه و احساسی است که مادرِ ویسلر در نقش یک زن، یا مادر به وی (نقاش) القاء کرده است. این اثر سرشار از تضاد، تقابل و در عین حال هماهنگی است؛ تقابل رنگها و تضاد بین خطوط افقی و عمودی که شاید این موارد، نمادی از تفاوت در دیدگاههای مادر و فرزند باشد. ترسیم و تصویر کردن نیمرخ مادر نیز شاید مفهومی معنوی بین مادر و فرزند را نشان بدهد؛ اما بیشتر باعث ایجاد تاکید بصری شده است. این موارد آنچنان نمادین در اثر نمود پیدا کرده که تابلو مادر ویسلر به «مونالیزا ویکتوریایی» مشهور شده و یکی از شناختهشدهترین آثار هنری امریکایی قلمداد میشود و در فرهنگ عامه نیز نمادین شده است. تابلو مادر ویسلر و شمایل تمثیلگونهی آن که شاید برداشتی از تابلو مونالیزا باشد، تلاش موفقی برای تبدیل سمبلیک یک زن به یک اسطوره است. در واقع ویسلر و داوینچی، به نوعی یک سوژه و زن را ستایش کردهاند. در این پژوهش با در نظر گرفتن این سوالات که جیمز ویسلر در تابلو «مادر ویسلر» چه نمادهایی را به تصویر کشیده و ترکیببندی کلی اثر به چه صورت است و آیا خلق این تابلو با توجه به ترکیببندی نوآورانهای که دارد، بهصورت ناخودآگاه بوده یا زاییده تفکر پیشین هنرمند است و اینکه آیا بین آثار «مادر ویسلر و مونالیزا» ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ تحلیل و بررسی صورت گرفته است. روش پژوهش این مقاله توصیفی - تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات نیز کتابخانهای است.
کلمات کلیدی :
- 851
- 359
- 1400/10/20
- 1401/01/30
- 1401/05/24