تکرار و نمادهای پرتکرار در شعر نیما
دوره 6، شماره 60، اردیبهشت 1402، صفحات 14 - 24
1 استادیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
2 استادیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده :
تکرار محور اصلی موسیقی است و موسیقی پیوندی تنگاتنگ و ناگسستنی با شعر دارد عوامل موسیقایی چون وزن ،قافیه، ردیف، هماهنگی صامت ها و مصوت ها ،جناس ،تصدیر، طرد و عکس و ... که مجموعا آرایه های لفظی نامیده می شوند در حقیقت نمونه هایی از تکرار هنری هستند که شاعر با شگردهای خاص آنها را در عناوین متنوع بکار می برد. وقتی این عناوین با عنصر خیال و اندیشه همراه می شوند رستاخیزی در کلمات و تاثیر و بهره ای شگرف در شنونده ایجاد می کنند. این جستار ضمن بررسی انواع تکرار در شعر نیما، به بازکاوی کلید واژه هایی می پردازد که به علت بسامد بالا، کلان نمادهای شعر نیما هستند و بار روحیات و پیامهای نیما را به دوش می کشند.
تکرار محور اصلی موسیقی است و موسیقی پیوندی تنگاتنگ و ناگسستنی با شعر دارد عوامل موسیقایی چون وزن ،قافیه، ردیف، هماهنگی صامت ها و مصوت ها ،جناس ،تصدیر، طرد و عکس و ... که مجموعا آرایه های لفظی نامیده می شوند در حقیقت نمونه هایی از تکرار هنری هستند که شاعر با شگردهای خاص آنها را در عناوین متنوع بکار می برد. وقتی این عناوین با عنصر خیال و اندیشه همراه می شوند رستاخیزی در کلمات و تاثیر و بهره ای شگرف در شنونده ایجاد می کنند. این جستار ضمن بررسی انواع تکرار در شعر نیما، به بازکاوی کلید واژه هایی می پردازد که به علت بسامد بالا، کلان نمادهای شعر نیما هستند و بار روحیات و پیامهای نیما را به دوش می کشند.
کلمات کلیدی :
تکرار، موسیقی، شب، صبح، نماد، شعر نیما
تکرار، موسیقی، شب، صبح، نماد، شعر نیما
-
538
-
291
-
1401/11/10
-
1401/12/06
-
1402/02/19