ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

تحليل وضعيت باشگاه هاي ورزشي مشهد بر اساس مدل رقابتي پورتر
دوره 3، شماره 32، دی 99، صفحات 38 - 30
نویسندگان : محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری* 1 ، امیر ماهیان جاغرق 2 ، امید شیخ 3

1 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران

چکیده :
محیط های رقابتی همواره موجبات رشد و توسعه را برای ارائه دهندگان خدمات ورزشی به همراه دارند. هدف از مطالعه حاضر تحليل وضعيت باشگاه هاي ورزشي شهر مشهد بر اساس مدل رقابتي پورتر بود. روش پژوهش بلحاظ ماهیت و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحلیل از نوع توصیفی و تحلیلی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق عبارتند از مدیران کلیه باشگاه های ورزشی شهر مشهد که تعداد کل آنها در سال جاری برابر با 1800 نفر بود و نمونه آماری براساس جدول مورگان تعداد 317 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد و تغییر یافته بررسی نیروهای پنج گانه رقابتی پورتر (هاپکینز ،2008) در 5 بعد خریداران (8 سوال)، عرضه کنندگان (7 سوال)، کالاهای جایگزین (3 سوال)، تازه واردها (10 سوال) و رقبا (8 سوال) در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت با ضریب پایایی – استفاده شد. تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. نتایج نشان داد که وضعیت رقابتی باشگاه های ورزشی شهر مشهد بر اساس مدل پورتر مطلوب نیست. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد بالاترین رتبه مربوط به توجه مدیران باشگاه ها به رقبا و پایین ترین رتبه مربوط به توجه به عرضه کنندگان می‎باشد. با توجه به نتایج بدست امده که باشگاه های ورزشی وضعیت رقابت پذیری نامناسبی دارند باید ضمن مدنظر قرار دادن همه مولفه ها و شاخص های استخراجی از این پژوهش عوامل و شاخص های دارای وضعیت نامناسب در باشگاه ها را مورد توجه ویژه قرار داد و در راس برنامه ریزی ها بهبود ان ها را قرار داد.
کلمات کلیدی :
باشگاه های ورزشی، مدل رقابتی پورتر، تحلیل وضعیت، مشهد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !