ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

حجیّت خواب و رؤیا از دیدگاه آیات و روایات
دوره 4، شماره 39، مرداد 1400، صفحات 19 - 8
نویسندگان : حسین جلائی نوبری* 1
1- دانشیار،گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ایران
چکیده :
«خواب» و «رؤیا» مضامینی هستند که در قرآن، احادیث، روایات، متون عرفانی، ادبی و از جنبه علمی بسیار موردتوجه بوده به‌طوری‌که کتب و مقالات فراوانی در این زمینه به رشته تحریر درآمده است. خواب و رؤیا از نشانه های خداوند است برای اینکه ما انسان ها درک بهتری از مرگ و روز رستاخیز داشته باشیم. روزانه همه ما حداقل ۵-۶ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه‌روز را می خوابیم و بدن ما طوری طراحی‌شده که به خواب نیازمند است و بدون خوابیدن سیستم ایمنی بدن به هم می ریزد. حال هنگام خواب ما رؤیاهایی را می بینیم که مثل این می ماند که در دنیایی دیگر سیر می کنیم. به‌جاها و مکان های دیگر می رویم و یا افرادی را که می شناسیم و یا نمی شناسیم را می بینیم این‌ها همان رؤیاهایی هستند که به هنگام خواب مشاهده می کنیم. پس بحث مقاله ما درباره حجیت این خواب‌ها و رؤیاهایی است که می بینیم و ما می خواهیم این حجیت را از دیدگاه آیات و روایات و قرآن کریم مورد بحث قرار دهیم. امید است خوانندگان این پژوهش هرچند کوچک از بحث شیرین رؤیا بهره کافی را ببرند.
روان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیدين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیبرنامه ریزی آموزشیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزندستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیباورهای نادرستمشکلات دوزبانه هاتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانتقويت بنيان های اخلاقیكاركرد خانوادهاخلاقدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیاسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسجمعیت شناسی و احساس تنهاییکودک آزاریقوانین کیفرینحوه تصمیم گیریتاب آوری شناختیمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیاختلال استرس حادخواب آلودگیصحت روانزبان آموزیزبان دومایرانکودکانعملکردتمایل به صادراتحمایت دولتتعزیرقاضیارزشیابی توصیفییادگیریابتداییروابط عمومی هاسازمانهاروش تحقیق محورتفکر خلاقاجتماعیگوشیدانش آموزعاقلهضمانجریرهعصبهتصوّف اسلامیزهدریاضتکلبیوندختر و پسربلوغمدرسهمصرشامجزیرهتاریخ جهانسیوطیهگلهابزبانکداری دیجیتالثبتثبت آنیثبت الکترونیکاميد به زندگيگرانیممالیکاقتصادتکنیک های ذهن آگاهیروابط بین فردیسازگارینوآوریآموزشاخلاق سازمانینوجوانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفترویج وقفزنانخانه دارانسجامابرازگریتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتَشامتاریخعدالت جنسیتیشادکامیموسی صدرتقریبادیانمذاهبشیعیان لبنانمشارکت والدیناهل بیتپرتغالمغربجنگ صلیبیاروپاساسانیاندانشگاهتدریسسیستانخوارجاینترنتاعتدالزنان متاهلفسادمجازاتپیترزهرستلایحهشیعهقضاوتعدالتمعلممتعلمسواد تربیتیضررضرارضرّامام خمینیخانوادگیموانعکودکاسنادقاجارسودلذتقرآنتجرّیفقهکلامرنگشکلبازیمحققانجهادجرمپیشگیریدستورتمرینچاقیحبسآرزوروشانگیزهخلاقيتخشماملادیکتهمتن کاویاندلسادبیاتتيزهوشالثیارستمسُرخهزنتشیعرسانهپرورشصبوریمادرناسانسانطبیعتنظارتمغمغبچهمعلق علیهشبصبحنمادطلاققدرتاسبشکارجهانداناییعقلعرفانهنرشعراسترمردخایپوریمقصهحلاجتخیلمتهمجامعهناشرکمیقانونترازمدلخانودهایذههومرمجرمکرونادینذکربهمنقطرسستیکوفهتفسیرتوبهتوحیدسنتزوج معسرتوسلنفاقنفقهزوجهمنافقینقمنشانهمعیاركارصنعتآثارلجاجتحجیتدعاخرافهمردمدنیاصلحخنثینكاحمنجیشیرهخرماعطشمارعقدگناهتونسحجرندخلعسوریهتفکرذنابهتمدنآتناعربترسمحلهتابوتقلیدمُثلبداءفهمفرمآراممبیعوكيلنقدصفویهرتموبدویسبرندنامهکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !