ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

رهیافتی مقایسه ای بر اندیشه های اسلامی ابن سینا در هماوردی فکری افکار مسیحی توماس آکویناس در مورد سعادت
دوره 3، شماره 33، بهمن 99، صفحات 68 - 49
نویسندگان : عبدالله حسینی اسکندیان 1، سید مسعود عمرانی* 2، محمد مرادی شریعتی 3
1- کارشناس آموزش الهیات
2- عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
3- کارشناس آموزش الهیات
چکیده :
هر غایت مندی آفرینش و اینکه آدمی در جهت نیل به مقصود والایی در تکاپو باشد همواره دغدغه فکری آدمی از ابتدای حیات بوده و اندیشمندان بسیاری را به بحث و تکاپو در این باره کشانده است. ابن سینا از بزرگان فلسفه اسلامی است که با تأثیر و الهام بسیار زیادی که از منابع اسلامی داشته، سعادت غایی را در جهت کسب رضای الهی و سکنی گزیدن در جوار او تبیین نموده است. توماس آکویناس نیز با بهره گیری از آموزه های مسیحی به تبیین سعادت پرداخته و آن را با گناه اولیه و هبوط آدمی پیوند می دهد. بررسی و مقایسه افکار ابن سینا و آکویناس به عنوان دو اندیشه از دو دین مختلف که تأثیر بسیار زیادی بر افکار و اندیشمندان بعد از خود گذاشته اند و آشنایی با مغایرات و اشتراکات دینی آنان در این باره امری است که می تواند ما را با اندیشه های آنان در باب سعادت و تقریرات صورت گرفته از آن آشنا کند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مفهوم لغوی و اصطلاحی سعادت و همچنین چیستی سعادت، مراتب سعادت و سعادت عظمی و اینکه چگونه می توان بدان دست یافت؛ از دیدگاه ابن سینا و آکویناس پرداخته می شود و در نهایت نیز به مقایسه افکار این دو فیلسوف در این باره ختم می شود. ابن سینا و آکویناس سعادت را امری ذو مراتب می دانند که اعلی درجه آن مشاهده عقلی آفریدگار است که سعادتی ما فوق آن و لذتی که از آن حاصل می آید با هیچ خیر و کمالی قابل قیاس نیست.
روان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیدين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیبرنامه ریزی آموزشیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزندستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیمسئولیت پذیری اجتماعی معلمانآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریرهبری تحول آفرینمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیباورهای نادرستمشکلات دوزبانه هاتوانبخشی شناختیتکانشگریسالمندانآموزش مهارت هاي زندگیتقويت بنيان های اخلاقیكاركرد خانوادهاخلاقمدیریت عملکردعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیاسطوره درمانیپاد اسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکودک آزاریحقوق حمایتیقوانین کیفریمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیخواب آلودگیصحت روانزبان دومایرانکودکانبازار رقابتی و پویاعملکردهنر دوره قاجارزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنیادگیریابتداییسرمایه اجتماعیاجتماعیگوشیعاقلهضمانجریرهعصبهزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمرشد حرکتی درشتدختر و پسربلوغمدرسهمصرشامجزیرهسیوطیهگلهابزباورهای فراشناختیآینده خدمات بانکیبانکداری دیجیتال در ایرانثبتثبت آنیثبت الکترونیکاسناد الکترونیکافکار خودآیندمنفیگرانیممالیکاقتصادسازگارینوآوریاختلالات اضطربینوجوانتهدیدامنیتطالبانوقفالگوهای تربیتیزنانخانه دارانسجامابرازگریتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتراه حسینفتح صلاحیَِشامتاریخخوش بینیشادکامیقدرت نظامیبالندگی سازمانیتقریبادیانمذاهبادبیات مللاسپانیاپرتغالمغربحفصیانموحدانطب اسلامیاروپاساسانیاندانشگاهبریتانیاتدریساقدام پژوهیسیستانخوارجاینترنتاعتدالفسادمجازاتروایاتپیترزهرستلایحهشیعهقضاوتعدالتآیات و روایاتمعلممتعلمضررضرارضرّموانعکودکتاثیراتآسیب هاقاجارپهلوی دومسودلذتابن الرامیقرآنسلامت روانحقوقفقهکلامچالش هارنگشکلبازیتکفیرجهادجرمبزهکاریدستورتمرینچاقیحبسآرزوروشانگیزهخلاقيتخشماملادیکتهدرر السمطاندلسالثیاتفکر معنویسیاوشسُرخهزنتشیعدولتمادرناسانبیاءآرا تربیتیطبیعتاجتهادقضاءمغمغبچهحافظتکرارشبصبحنماداتیسمقدرتتصوفعقلهنرشعراسترپوریمیهودیتقصهقرارداد بیمهتخیلحجابمتهمبحرانجامعهسهامناشررایانهکمیتئوریمدلایذههومرمجرمکروناتغذیهرمانسیاقدینذکربهمنتوبهتوحیدمعادسنتسبحانینفقهشوهرقَسمقممعیاركارآثارخوابرؤیادعالفظنشوزمردمدنیامحتسبنكاحعدههدفتسننمنجیولبهمحبتبیعتخرمامارعقدگناهتونسچینحجرندآرسذنابهتمدنآتناپیریترستاثیرتابوفهمگلشیرازفرمگنبدصحنمبیعفکرنقدجناسرتجرحموبدهرمزسارتنتورمبرندرحمانیسارینامهکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !