#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

ماهیت وثاقت از دیدگاه آیت الله خویی و علامه طباطبایی
دوره 4، شماره 35، فروردین 1400، صفحات 47 - 31
نویسندگان : راضیه سادات هاشمی علیا* 1 ، سید محمد مهدی رفیع 2

1 دکترای فقه و مبانی حقوق، مدرس حوزه و دانشگاه

2 سطح چهار حوزه، مدرس حوزه علمیه قم

چکیده :
منظور از وثاقت اخبار آحاد چیست؟ پاسخ به این سوال و بیان ملاکی برای تمییز اخبار نقلاً معتبر از غیر آن، می تواند وسعت و دامنه متون دینی را به مثابه یکی از منابع معرفت فقهی فربه یا نحیف نماید. عده‌ای از متفکران مسلمان روایات و اخباری را که به دلیل نقل در کتب معتبر یا قراین دیگر مانند: عمل مشهور، مطابقت با عقل، مطابقت با ظاهر قرآن، مطابقت با سنت متواتر، مطابقت با اجماع مسلمین و مطابقت با اجماع فرقه محقّه یا برخی از این قرائن، به حد وثوق و اعتماد می‌رسند، حجت می دانند. علامه طباطبائی از این جمله است. در مقابل عده‌ای همچون آیت الله خوئی معتقدند تنها روایتی حجت است که افراد ناقل آن «ثقه» باشند. در این مقاله ابتدا دو دیدگاه «وثاقت صدوری» و «وثاقت سندی» تبیین شده و ضمن ارائه توصیف دقیقی از ادله آیت الله خویی و علامه طباطبایی، موضع انتقادی نسبت به مدّعای آیت الله خویی بیان میشود. نویسندگان با تقویت موضع علامه طباطبایی نشان می دهند ادعای «انحصار حجیت خبر واحد در وثاقت سندی» از سوی آیت الله خویی قابل دفاع نیست.
کلمات کلیدی :
وثاقت، وثاقت صدوری، وثاقت سندی، حجیت خبر واحد، آیت الله خویی، علامه طباطبایی.
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهاقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديتصویر شرکتارزش مشتریمسئولیت اجتماییبرون سپاریعملکرد سازمانیشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندشناسایی نام تجاریموبایلعملکرد توجهاختلال دیکته نویسینادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرحسابداري مدیریت استراتژیکعملکرد مشتریچندرسانهریاضیرضايت شغليپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیتمدن اسلامیتبعیض مالیاتینظام مالیاتیمدیریت درآمدفرهنگ سازیرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیوحدت وجودوکالتماهیتادبیات آیندهسطح آگاهیتاثیر فرهنگینواحی صنعتیزنان شاغلزنانشادکامیمشارکتسود خالصهنرنمایشچهارمافت تحصيليانگيزشفناوری اطلاعاتادریسمغربخودگوییتاب آوریفطرتاسلامیتربیتبانکعقودابن سینافارابیابن باجهابن طفیلابن رشدفلسفه سیاسیامر سیاسیاشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامیهودیتمسیحیتتاریخبغدادقاهرهاخبارجبراناعتمادتعهدفرآیندرضایتدورة صفویادبیاتخسرو و شیرینامینعباسیاندولتمهدیموحدینحفصیانمخزنکاستاصقلیهتاریخ محلیپذیرشرفتارتمدنفلسفه اروپا هرمزصفویهتنبیهAHPتدریسجرحتبلیغاتمتونرتجناسهوشقدرتنقدشهادتکُـلبفکرذکرپیرستسلیممبیعکتابگنبدصحنمرمت بنافرمپوسترعشقصحتگلخیانتفهمبداءادیانمُثلتابومحلهکفائتنکاحترسپیریعربتشیعامیدقالیسوریهخلعحافظرندحجچینتکاملثبتعقدشیرهماربیعتمحبتهمدمولبهتسننهدفعدهخنثیمعاددیندنیاکلمهدعاتحمیدیهقمخشمكارسنتتوبهمرزایذهمدلکمیتعزیرمغناسمادرحبستمرینسودضرّهگلدیوهویتزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !