ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

بررسی زیست معنوی خانواده علوی - فاطمی و شناسایی شاخصه های تربیتی آن در سوره انسان
دوره 4، شماره 43، آذر 1400، صفحات 17 - 9
نویسندگان : مریم شحیطاوی 1، یوسف فرشادنیا 2، محمّدمهدی کریمی نیا* 3، مجتبی انصاری مقدم 4
1- طلبه
2- طلبه
3- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیّه قم
4- دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، مدرّس دانشگاه و پژوهشگر
چکیده :
قرآن و عترت دو منبع نورانی برای هدایت و سعادت دنیوی و اُخروی انسان از سوی خداوند در نظر گرفته‌شده‌اند. ازآنجایی‌که خانواده نهاد مقدسی است و در قرآن به اهمیت آن تأکید شده، الگوبرداری از سیره و سبک زندگی خانواده معصوم علوی - فاطمی در بستر قرآن و شناخت ویژگی های آنان، ضروری است. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر انجام توصیفی – تحلیلی است. بررسی زیست معنوی خانواده علوی منجر به شناسایی و استخراج پنج ویژگی مهم شد که عبارت‌اند از: ۱. وفای به نذر ۲. معاد باوری ۳. اطعام نیازمندان ۴. اخلاص و ۵. خوف الهی. با تحلیل و تطبیق این ویژگی ها در سوره انسان با منابع نقلی و عقلی، مشخص شد که شاخصه های یادشده از اثر تربیتی ویژه ای برخوردارند، به‌طوری‌که اگر این ویژ گی های تربیتی به همراه دیگر شاخصه های تربیتی قرآنی در خانواده ها نهادینه شود، موجب اعتلای معنوی خانواده و جامعه دینی می شود. ویژگی های یاد شده ارتباط تنگاتنگی با هم دارند که معادباوری (که متأثر از بینش توحیدی معصومین علیهم السلام است) را می توان ریشه اساسی وجود شاخصه های مذکور دانست. بنابراین از بایسته های سبک زندگی دینی، شناسایی و استخراج معارف اسلامی از جمله شاخصه های تربیتی سوره انسان است.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکنانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودبرنامه ريزی و پیگيرری و تحليل مجددکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریرهبری تحول آفرینمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیمشکلات دوزبانه هاتوانبخشی شناختیتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانآموزش مهارت هاي زندگیكاركرد خانوادهعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکیفیت زندگیکودک آزاریقوانین کیفریعملکرد شغلیمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیصحت روانزبان آموزیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکاندانش مبتنی بر بازاربازار رقابتی و پویاعملکردحمایت دولتزن فرنگیتعزیرقاضییادگیریابتداییسازمانهاشیوه های تدریستفکر خلاقاجتماعیگوشیدانش آموزدانش آموزانعاقلهضمانجریرهعصبهزهدریاضتجامعه گریزیکلبیوندوره ابتداییبلوغمدرسهمصرشامجزیرهتاریخ جهانسیوطیهگلهابزثبتثبت آنیگرانیممالیکاقتصادسازگاریطراحی شهرینوآورینوجوانتهدیدامنیتطالبانوقفزنانخانه دارانسجامتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتراه حسینَشامتاریخخوش بینیشادکامیتقریبادیانمذاهباهل بیتاسپانیاپرتغالمغربحفصیانموحدانلوئی نهماروپاساسانیاندانشگاهبریتانیاتدریسسیستانخوارجاینترنتفسادروایاتپیترزهرستلایحهشیعهعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّموانعکودکتاثیراتاسنادقاجارسودلذتمدینه النبیقرآنتجرّیحقوقفقهکلامتیزهوشرنگشکلبازیتکفیرجهادجرمدستورتمرینچاقیحبسآرزوروشانگیزهخشماملادیکتههایدگرالثیارستمسُرخهزنتشیعرسانهدولتصبوریمادرناسانبیاءقضاءمغمغبچهموسیقیشبصبحنمادطلاقعقلهنرشعراسترمردخایهامانپوریمقصهحلاجمتهمناشرکیفیمعنویتمدلاقلیمنقاشیرهبانیتایذهمجرمتغذیهرمانانقاذدیناردنبهمنسستیتوبهتوحیدپلیسمعتزلهسنتتمکننفاقنفقهزوجرباعیقمنشانهكارغربتحقیقاتآثارلجاجترؤیادعاکلمهقولمردمدنیااعتمادعدهتسننمنجیولبههمدمآزادیمارعقدگناهعناصرچینحجرندقالیامیددندانذنابهتمدنصنایعآتنامحلهتابومُثلصحتپیرسموبدتنبیهکاستاامینوکالتنامهکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !