ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

استخراج استلزامات تربیتی از آرای افلاطون در آموزش و پرورش ابتدایی ایران
دوره 4، شماره 37، خرداد 1400، صفحات 182 - 167
نویسندگان : مائده بابائی جویباری* 1

1 دانشجوی دکتری ، گروه فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر استخراج استلزامات تربیتی از آرای افلاطون در آموزش و پرورش ابتدایی ایران است روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوای کیفی است. روش تحلیل محتوای کیفی به کار گرفته شده در این پژوهش پس از مطالعه و بررسی روش های تحلیل محتوا، به ویژه تحلیل محتوای کیفی مایرینگ و فلیک ، استخراج و اجرا شده است. حوزه پژوهش شامل کلیه کتب و منابع نوشته شده پیرامون اندیشه ها و آرای تربیتی افلاطون بود. جهت نمونه گیری به علت کثرت منابع در این حوزه از کلیه مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس استفاده گردید.هدف افلاطون از طرح نظام تعلیم و تربیتی خود، تحقق غایتی بود که بنیان ارمان شهر خود را بر اساس آن پایه ریزی کرده بود، یعنی عدالت، که بنابر اعتقاد وی تحقق آن زمانی صورت می گرفت که هر فردی در همان مقام خاص در جامعه باشد که به آن تعلق دارد و همان کاری را انجام دهد که بر حسب گرایش و آموزش برای آن مناسب است. افلاطون بر این عقیده بود که برای 10 سال اول ، عمدتا باید تربیت بدنی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر ، هر مدرسه باید یک سالن ورزشی و یک زمین بازی داشته باشد تا بتواند قوای بدنی و سلامتی کودکان را توسعه دهد و آنها را در برابر هر بیماری مقاوم کند. علاوه بر تربیت بدنی ، افلاطون موسیقی را نیز توصیه می کند تا در شخصیت آنها اصلاح خاصی ایجاد کند و به روح و جسم لطف و سلامتی عطا کند. افلاطون همچنین دروسی مانند ریاضیات، تاریخ و علوم را تجویز می کرد. از نظر افلاطون، دانش حاصل از اجبار ذهن را درگیر نمی کند. بنابراین ، او معتقد بود که آموزش نباید اجباری باشد، بلکه باید نوعی سرگرمی باشد زیرا این امر باعث می شود معلم بتواند ذهنیت طبیعی کودک را درک کند. افلاطون همچنین بر تربیت اخلاقی تأکید داشت. در این پژوهش مولفه های برنامه درسی یعنی هدف، محتوا، روش، ارزشیابی از دیدگاه افلاطون و در ایران در دوره ابتدایی مورد بحث قرار گرفته است.
کلمات کلیدی :
استلزامات تربیتی، ارا افلاطون، ابتدایی، اموزش، ایران، هدف، محتوا، روش، ارزشیابی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفحسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريتاخير در ارائه گزارش حسابرسصورت هاي مالي تلفيقياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت عملگراهزینه یابی بر مبنای نتایجتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانبرون سپاریعملکرد سازمانیسيستم هاي اطلاعاتي مديريتساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرمعاملات اینترنتیحسابداری مشتریجهت گیری بازارعملکرد مالیچندرسانهریاضیهوش فرهنگیمهارتهاي ارتباطيپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیتعریب دیوانهانظام مالیاتیمرصاد العبادفرهنگ سازیعدالتشعر تمثیلیوکالتماهیتفضای مجازیسطح آگاهیمطالعه كيفيزنانمشارکتسود خالصهنرنمایشچهارمانگيزشادریسمغربفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودفارابیابن رشدنرخ بیکاریبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامیهودیتمسیحیتزرتشتهندوئیزتاریخقاهرهاشبیلیهاخباریوسف ادریستعهدارتباطاتویژگی هارضایتادبیاتباباجانیبیگزادهیارسانقلخانیامینوزیراندولتمهدیحفصیانبحرانمخزنشخصیتکاستاسیسیلگیلانتمدناروپا سارتنهرمزتنبیهجرحشاهنامهرتهوشبیمه دریاییقدرترماننقدوكيلحقوقمعلمکُـلبعرفانفکرذکرمولاناحکایتایجازخودروتسلیممبیعامنیتتهدیداتگنبدصحنپوسترسیاستانواعگلفهمبداءنمازروایاتادیانمُثلتابومحلهتاثیرنکاحهومرترسسالمندپیریفلسفهعمانشاعرآتناتشیعذنابهرندحججلوهصلحدانشتجسسثبتگناهعقدماربوردیوبیعتمحبتمنجیتسننعدهدیندنیاقولدعاقمحجیتغربشوهرزوجهزوجتبرّیتوحیدتوبهقطربهمنپیترزمرزایذهکمیمتهممغصبوریرنگاسنادضرَّشامدیوزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !