#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی تربیتی تأدیب دانش آموز و تلف یا نقصان در اجرای آن توسط معلم در مراکز آموزشی براساس فقه و حقوق موضوعه
دوره 5، شماره 48، اردیبهشت 1401، صفحات 81 - 71
نویسندگان : فریده مرادی* 1

1 کارشناسی ارشد الهیات- فقه و مبانی حقوق اسلامی – مدرس دانشگاه- دبیر آموزش و پرورش

چکیده :
فقه اسلامی در سیستم تربیتی خود، اصل تنبیه را به عنوان آخرین روش تربیتی پذیرفته است، به این معنا که وقتی والدین یا مربی، تمامی روش های تربیتی را نسبت تربیت شونده اعمال کرد ولی در تقویت یا تضعیف و یا تعدیل رفتار موفق نشد، اصل تنبیه، ضرورت خود را می یابد. همان طور که قرآن مجید به صورت بنیادی، اصل تنبیه را به عنوان آخرین روش پذیرفته است. بنابراین، تأدیب دانش آموز توسط معلم به بیش از مقدارتعیین شده در صورتی جایز است که معلم علم داشته باشد که با این مقدار تأدیب انجام نمی شود و در صورتی که مردد باشد نمی¬تواند به بیش از این مقدار تأدیب نماید. اگر در اجرای تأدیب تعدی و تفریط نماید، و منجر به تلف یا نقص عضو شود، فقط طبق نظر اکثر فقها و قانون معلم ضامن است و محکوم به پرداخت دیه می¬گردد.
کلمات کلیدی :
تأدیب دانش آموز، تلف و نقصان، معلم، مراکز آموزشی، فقه و حقوق موضوعه
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفحسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريصورت هاي مالي تلفيقياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیتتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیاعتماد نام تجاریموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرتجارت الکترونیکیحسابداری مشتریجهت گیری بازارعملکرد مشتریچندرسانهریاضیمهارتهاي ارتباطيپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدیوانسالاری ایرانیتبعیض مالیاتینظام مالیاتیمرصاد العبادفرهنگ سازیرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیهفت وادی عشقوحدت وجودوکالتماهیتتاثیر فرهنگیزنانشادکامیمشارکتهنرنمایشچهارمانگيزشدوره ابتداییادریسمغربخودگوییتاب آوریفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودابن سینافارابیابن باجهابن رشدملا صدرااشتغالجرمتورمزنفقهاجتهادتونسامام رضایهودیتمسیحیتتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارواحد یزدجبراناعتمادتعهدفرآیندرضایتازدواجبیگزادهامیننهضت ترجمهمهدیموحدینحفصیانممالیکبحرانشخصیتپذیرشرفتارتمدنفلسفه هرمزصفویهتنبیهمدارسAHPجرحامویانمتونغدیر خمرتجناسهوشافریقیهرماننقدوكيلمعلمفکرذکرتسلیممبیعهمبستگيامنیتکتابگنبدصحنفرمپوسترعشقصحتخلاقيتگلخیانتدازاينفهمبداءنمازقبضهنرمندمُثلارقامتعارفدروغنفاققایناتتابومحلهتاثیرنکاحترسپیریمصلحتآتناصنایعتولیدامیدقالیسوریهخلعرندحجچینگناهعقدشیرهمارهدفعدهنشوزخنثیدینآخرتدنیانفقهدعاقمغربكارزوجمالیتفسیرتوبهتوکلمرزترازناشرمغانشاسودضرّوقفهابزدیو
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !