علاقمند سازی دانش آموزان را به یادگیری زبان عربی
دوره 4، شماره 42، آبان 1400، صفحات 73 - 66
1 کارشناس ارشد عربی.اموزش وپرورش زنجان منطقه زنجانرود.
چکیده :
با بررسی منابع قدیمی مربوط به نظام تعلیم وتربیت، درمییابیم که در نظام تعلیموتربیت سنتی، معلّم فقط محتوا را انتقال میدهد و دانشآموزان نیز آن محتوا را حفظ میکنند . این نوع آموزش در بیشتر مواقع با تنبیه بدنی و همچنین خشونت همراه بوده است و موجب شرطی شدن دانش اموز می شود. یکی از رویکردهای نوین در حوزه تعلیموتربیت، رویکرد ساختنگرایی/سازندهگرایی است. طبق این رویکرد، معلّم، نقش راهنما و هدایتگر را داشته و دانشآموز را هدایت میکند تا خود به ساخت دانش و تجربیات خویش بپردازد. طبق این دیدگاه، معلّم تنها رهبر اصلی و اقتدارگرای کلاس نیست، بلکه دانشآموزان نیز در نوشتن برنامهها به معلّم کمک میکنند و تفاوتهای فردی دانشآموزان مورد توجه قرار میگیرد. در این پژوهش هدف تقویت کرد ن قواعد عربی وکمک گر فتن از والدین برای حل مشکل وضعف در خواندن واستفاده از روش اکتشافی و استفاده از فلش کارتها بوده که باعث تقویت زبان عربی و علاقمند سازی دانش اموزان به این زبان شده است.
با بررسی منابع قدیمی مربوط به نظام تعلیم وتربیت، درمییابیم که در نظام تعلیموتربیت سنتی، معلّم فقط محتوا را انتقال میدهد و دانشآموزان نیز آن محتوا را حفظ میکنند . این نوع آموزش در بیشتر مواقع با تنبیه بدنی و همچنین خشونت همراه بوده است و موجب شرطی شدن دانش اموز می شود. یکی از رویکردهای نوین در حوزه تعلیموتربیت، رویکرد ساختنگرایی/سازندهگرایی است. طبق این رویکرد، معلّم، نقش راهنما و هدایتگر را داشته و دانشآموز را هدایت میکند تا خود به ساخت دانش و تجربیات خویش بپردازد. طبق این دیدگاه، معلّم تنها رهبر اصلی و اقتدارگرای کلاس نیست، بلکه دانشآموزان نیز در نوشتن برنامهها به معلّم کمک میکنند و تفاوتهای فردی دانشآموزان مورد توجه قرار میگیرد. در این پژوهش هدف تقویت کرد ن قواعد عربی وکمک گر فتن از والدین برای حل مشکل وضعف در خواندن واستفاده از روش اکتشافی و استفاده از فلش کارتها بوده که باعث تقویت زبان عربی و علاقمند سازی دانش اموزان به این زبان شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش عربی، تعلیم وتربیت، تقویت زبان عربی
آموزش عربی، تعلیم وتربیت، تقویت زبان عربی