ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

الهام خواستن ميراث مردمى در اشعار ايرج ميرزا
دوره 4، شماره 44، دی 1400، صفحات 61 - 51
نویسندگان : مكي عبدالرزاق* 1
1- عضو هيات علمى ، گروه زبان وادبیات فارسی، دانشکده زبان ، دانشگاه بغداد
چکیده :
در این پژوهش اشعار ایرج میرزا از منظر بینامتنیت ژنت و وجود میراث مردمی مورد بررسی قرار گرفت. ایرج میرزا شاعری از تبار قاجار است که مدتی نیز شاعر دربار بوده و مدحیاتی در وصف اشخاص و بزرگان دینی و قاجاری داشته است. اشعاری که برای این منظور بررسی شد عبارت‌اند از منظومۀ زهره و منوچهر و چند نمونه از مدحیات ایشان. در واقع می توان اشعار میرزا را به اشعار مدحی و اشعار متاخر تقسیم کرد، چون در اشعار مدحی سخن از میراث مردمی کمتر به چشم می‌خورد و بیشتر ذکر اشخاص درباری و دولتی است. اما در اشعار متاخر، مخصوصا در شعر بلند زهره و و منوچهر علاوه بر استناد به میراث مردمی بینامتن‌هایی استفاده کرده است که بیشتر آنها متوجه مردم است تا درباریان. بنابراین، ایرج میرزا در اشعار متاخر خود که برای مردم سروده از مسائل روزمره و ذکر دلدادگی و عشق سخن گفته است، در حالی‌که در مدحیات خود همانند یک روحانی به ذکر و مدحیات از برزگان دین یا گاهی انسان‌های صالح روزگار خود پرداخته است.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیافکار خودکشیاحساس ناامیدینهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریرهبری تحول آفرینمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگیافت تحصیلیتوانبخشی شناختیتکانشگریسالمندانآموزش مهارت هاي زندگیكاركرد خانوادهعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنرکیفیت زندگیکودک آزاریحقوق حمایتینحوه تصمیم گیریمدیرانهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیصحت روانزبان آموزیزبان دومایرانکودکانعملکردتمایل به صادراتهنر دوره قاجارقالی های تصویریزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنیادگیریابتداییسازمانهاتفکر خلاقآموزش و یادگیریاجتماعیگوشیعاقلهضمانجریرهعصبهزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمدختر و پسربلوغمدرسهمصرشامجزیرهتاریخ جهانسیوطیهگلهابزثبتثبت آنیثبت الکترونیکگرانیممالیکاقتصادسازگاریسرزندگی شهرینوآوریآموزشنوجوانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفترویج وقفزنانخانه دارانسجامتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتفتح صلاحیَِشامتاریخعدالت جنسیتیشادکامیکارکنان شرکت گاز شیرازامید به زندگیموسی صدرتقریبادیانمذاهبادبیات مللاسپانیاپرتغالمغربحفصیانجنگ صلیبیاروپافراعنه مصردانشگاهبریتانیاطناب زنیتدریسسیستانخوارجاینترنتفسادمجازاتروایاتپیترزهرستلایحهشیعهعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّخانوادگیموانعارزشیابیکودکاسنادقاجارسودلذتBrownقرآنتجرّیحقوقفقهکلامماهیّت علممهندسی مجددرنگشکلبازیمحققاناهل قلمتکفیرجهادجرمدستورتمرینچاقیحبسروشانگیزهانگیزشخلاقيتخشماملادیکتهاندلسادبیاتهایدگرالثیاسُرخهزنابن ابارتشیعرسانهصبوریمادرناسانسانانبیاءطبیعتاجتهادقضاءمغحافظشبصبحنمادطلاقاتیسمکووید ۱۹اسبژئوپلیتیکداناییعقلسیمرغهنرخودگراییشعراسترپوریمیهودیتقصهاضطرارحلاجانالحقتخیلحجابمتهمرایانهشخصکمیقانونمعنویتمدلاقلیمخانودهایذهمجرمدرمانتغذیهانقاذعافیتدینذکرتوکلبهمنقطرتفسیرتوبهتوحیدمعادسنتتبرّینفاقنفقهزوجمالیشوهرقمكارغصبآثارلجاجتتغییرهزینهدعاقولوهابیتبصیرتنشوزمردمدنیاخنثینكاحعدهمحتواتسننمنجیرهاییولبهمحبتهمدممارعقدتجسسحجرندآرسسوریهتفکرامیدذنابهتقریرآتناعربسالمندنکاحمحلهتابومُثلبداءفهمگلفرممبیعفکرنقدرتبرندنامهکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !