


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,924
-
تعداد نویسندگان5,144
-
مقالات پذیرش شده989
-
مقالات رد شده1,935
-
درصد پذیرش33.82%
-
درصد عدم پذیرش66.18%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,658,689
بررسی رویکردها و اهداف تربیت شهروندی در نظام آموزش و پرورش ایران
دوره 5، شماره 48، اردیبهشت 1401، صفحات 53 - 40
1- دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی جایگاه مؤلفه های تربیت شهروندی در کتب درسی مدارس و تحلیل رویکردها، روش ها و اهداف تربیت شهروندی در نظام آموزش و پرورش ایران می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی بوده است. در این تحقیق متن کتاب های درسی مدارس مرتبط با تربیت شهروندی، متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و متن برنامه درسی ملی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاضر بیانگر این است که در محتوای کتب درسی به مؤلفه های تربیت شهروندی به طور یکسان توجه نشده است. و نظام آموزش و پرورش در تلاش است در قالب آموزش مستقیم و غیر مستقیم دانش آموزان را برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی آماده نماید. هدف اصلي تربيت شهروندي در نظام آموزش و پرورش افزايش دانش و آگاهي دانش آموزان نسبت به حقوق شهروندی خود و دیگران، ايجاد علاقه نسبت به مشاركت سياسی – اجتماعی، تقویت روحیه تعاون، افزایش حس مسئوليت پذيري، پذيرش تفاوت هاي فرهنگي، داشتن روحيه ی تساهل و تسامح، توانايي برقراري ارتباط سازنده و مؤثر با دیگران، توانايي تحليل منطقي و تفكر انتقادي، رعايت و احترام به قانون و..... است.
کلمات کلیدی :