#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (حل مساله و مهارت ارتباط موثر) بر تعارض با والدین و پرخاشگری نوجوانان 14 تا 18 ساله دختر استان تهران
دوره 5، شماره 55، آذر 1401، صفحات 15 - 24
نویسندگان : خدیجه سیسیان 1 ، رحمت اله عظیمی* 2 ، مریم موسوی نیک 3

1 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو ساوه .ایران

2 مدرس گروه روان شناسی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو ساوه. ایران .( نویسنده مسئول).

3 استادیار موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو ساوه. ایران .

چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی (حل مساله و مهارت ارتباط موثر) بر تعارض با والدین و پرخاشگری نوجوانان 14 تا 18 ساله دختر استان تهران بود. جامعه آماری این مطالعه، شامل کلیه نوجوانان 14 تا 18 ساله دختر استان تهران مراجعه کننده به مراکز مشاوره بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. از بین ۳۲ شرکت کننده در این پژوهش ۱۶ شرکت کننده در گروه آزمایش و ۱۶ شرکت کننده در گروه کنترل کننده قبل و بعد آموزش با ابزارهای پژوهشی مقياس پرخاشگري اهواز (1375) و پرسشنامه تعارض نوجوانان با والدین (CTS) (1990) مورد ارزیابی قرار گرفتند. مداخله آموزش گروهی مهارت های زندگی (حل مساله و مهارت ارتباط موثر) طی برنامه هشت جلسه ای و هر جلسه بمدت ۹۰ دقیقه انجام گردید‌. داده های پژوهش با استفاده آزمون تحليل كواريانس چند متغيري(مآنکوا ) و یک متغیری (آنکوا)و مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی مهارت¬های زندگی (حل مساله و مهارت ارتباط موثر) در سطح (01/0> P ، 096/768F=) حداقل در یکی از متغیرهای تعارض با والدین و پرخاشگری و همچنین نتایج تحلیل کواریانس یک متغیری نشان داد آموزش گروهی مهارت های زندگی (حل مساله و مهارت ارتباط موثر) در سطح (01/0> P ، 915/1844F=) تعارض با والدین و در سطح (01/0> P ، 466/910F=) پرخاشگری در نوجوانان 14 تا 18 ساله دختر استان تهران در مرحله پس آزمون اثرمعناداری داشته است . بنابراین با عنایت به معنی دارشدن فرضیه های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که در این پژوهش، آموزش گروهی مهارت های زندگی (حل مساله و مهارت ارتباط موثر) توانسته است موجب کاهش تعارض در والدین و پرخاشگری در نوجوانان 14 تا 18 ساله دختر استان تهران گردد.
کلمات کلیدی :
تعارض با والدین، پرخاشگری، مهارت های زندگی، حل مساله، مهارت ارتباط موثر
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهاقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولاستراتژی های کسب و کارسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانبرون سپاریعملکرد سازمانیشرکت میهن شهر کرمانشاهساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندرضایتمندی مشتریموبایلنادرپوررحمانیشعر معاصرحسابداري مدیریت استراتژیکحسابداری مشتریعملکرد مشتریچندرسانهریاضیرضايت شغليمهارتهاي ارتباطيپرستارانسودآوری مورد انتظارورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیتعریب دیوانهاتمدن اسلامیاداره کل امور مالیاتی غرب تهراناسوه گراییعدالتعرفان و تصوفعطار نیشابوریمنطق الطیرهفت وادی عشقوکالتماهیتذهن آگاهیزنانشادکامینشاط اجتماعیهنرنمایشچهارمادریسمغربخودگوییفطرتاسلامیتربیتبانکعقودفارابیابن باجهابن رشداشتغالبیکاریجرمتورمتئوری بازیزنفقهاجتهادتونساسلامامام رضایهودیتهندوئیزبغداداخبارجبراناعتمادتعهدادبیاتتازه آبادبیگزادهامیننهضت ترجمهدولتمهدیشمال افریقاممالیکبحرانمخزنکاستاصقلیهسیسیلگیلانارزیابیپذیرشتمدنفلسفه هرمزصفویهتنبیهمدارسAHPجرحمتونغدیر خمرتتعارضنقدمالیاتذکرپیرسخودرومبیعجنایتکتابصحنفرمآرامصحتگلاشعارفهمبداءقرآنهنرمندمُثلدروغتقلیدتابوفروغتاثیرترسپیریمصلحتآتناتشیعآرزوآرسرحلهرندحجچینثبتگناهعقدمارنیمبارکهعدهدیندنیانفقهبزه دیدهدعاقمغربكارمعیارشرکتبرّیسنتتفسیربهمنمرزالگوقصهشبصبحمغمادرضررضرّقاضیغزهجزیرههابززبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !