


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,934
-
تعداد نویسندگان5,131
-
مقالات پذیرش شده1,000
-
مقالات رد شده1,934
-
درصد پذیرش34.08%
-
درصد عدم پذیرش65.92%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,623,755
رابطه سرمایه روانشناختی معلمان با استرس شغلی، فرسودگی شغلی و اضطراب معلمان ورزش (مطالعه موردی معلمان شهرستان تهران و البرز)
دوره 5، شماره 56، دی 1401، صفحات 92 - 107
1- کارشناس ارشد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه آزاد برجرد
2- دکتری گروه بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده :
هدف: هدف این پژوهش رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی، استرس شغلی و اضطراب معلمان ورزش بود. روش ها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ورزش شهرستان البرز و تهران در سال تحصیلی 1399-1400 به تعداد 1100 نفر می باشد که 290 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای تحلیل یافته ها از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که اثر متغیر سرمایه روان شناختی بر استرس شغلی معنادار می باشد (05/0>p). همچنین نتایج آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که اثر ابعاد سرمایه روان شناختی بر استرس شغلی معلمان ورزش شهرستان البرز معنادار می باشد. هم چنین اثر متغیر سرمایه روان شناختی بر فرسودگی شغلی و اضطراب معنادار می باشد. نتیجه گیری: بنابراین با عنایت به اهمیت سرمایه ی روان شناختی معلمان، لزوم توجه به کاهش استرس شغلی، فرسودگی شغلی و اضطراب معلمان ورزش به سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد می شود. هم چنین با توجه به نتایج، تدوین یک برنامه آموزشی برای معلمان ورزش جهت آموزش راهکارهای تقویت ابعد سرمایه روان شناختی توصیه می شود.
کلمات کلیدی :
- 788
- 280
- 1401/03/14
- 1401/06/23
- 1401/10/29