ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

تأثیر رهبری آموزشی و رهبری توزیع‌شده بر خودکارآمدی معلم و رضایت شغلی معلمان زن
دوره 5، شماره 49، خرداد 1401، صفحات 123 - 136
نویسندگان : نازنین غلامی* 1 ، کورش سهرابی 2

1 کارشناس مشاوره، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران

2 کارشناس علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه پیام نور کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی رابطه تأثیر رهبری آموزشی و رهبری توزیع‌شده بر خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان زن مدارس شهرستان اسلام‌آباد غرب اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن معلمان زن ابتدایی شهر اسلام‌آباد غرب بودند که از میان آنان 100 نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌ی رضايت شغلي آلترمن و همکاران ( 2007)، رهبری آموزشی عبدالهی و همکاران (2011)، خودکارآمدی ریگز و نایت (1994)، رهبری توزیع‌شده‌ی گوردون (2005)، بود. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که تمام متغیرهای مورد بررسی با همدیگر ارتباط معناداری دارند (01/0>p). هم‌چنین با بررسی میزان ارتباط متغیر رضایت شغلی و خودکارآمدی با سایر متغیرها مشخص شد، اگر همه‌ی متغیرها وارد معادله شوند، رهبری توزیع‌شده و رهبری آموزشی رابطه‌ی معنی‌داری با رضایت شغلی و خودکارآمدی دارند.
کلمات کلیدی :
خودکارآمدی، رضایت شغلی، رهبری آموزشی، رهبری توزیع‌شده، معلمان زن
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !