
تاثیر یک برنامه فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم
دوره 8، شماره 83، فروردین 1404، صفحات 36 - 44
1 دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزش، مدرس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی ،مشهد، ایران
2 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی،آموزگار تربیت بدنی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، ایران
3 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، آموزگار تربیت بدنی آموزش و پرورش استان البرز
4 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی خاوران مشهد، ایران
چکیده :
پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یک برنامه فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم بود. روش تحقیق: 30 دختر دانش آموز مقطع متوسطه دوم (15 تا 17 سال) مبتلا به اضافه وزن که در بین صدک 85 تا 95 بودند به صورت تصادفی در سه گروه تمرین، تمرین همراه با رژیم و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. مداخلات به مدت 6 هفته بود و تمامی آزمودنی های هر سه گروه در ساعت ورزش مربوط به کلاس درس تربیت بدنی نیز مدرسه شرکت کردند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخلات، اندازه گیری های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. یافته ها: حافظه ی فعال در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار افزایش یافت (P<0.05) اما تفاوتی در این خصوص بین دو گروه تمرین و تمرین همراه با رژیم مشاهده نشد (P>0.05). در مورد عملکرد تحصیلی، تفاوت معناداری بین تغییرات سه گروه مورد مطالعه مشاهده نشد (P=0.18). نتیجه گیری: احتمالا، تمرین ورزشی به مدت 6 هفته می تواند حافظه ی فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول را افزایش دهد اما تاثیر معناداری در بهبود عملکرد تحصیلی ندارد. همچنین، به نظر می¬رسد که رژیم غذایی کاهش وزن، اثر معناداری در این زمینه ندارد. تصور می شود که با رعایت سهم تمامی منابع غذایی، رژیم غذایی کاهش وزن که با محدودیت کالریک همراه است، نمی تواند خللی در بهبود پیشرفت حافظه ی فعال در اثر تمرین ایجاد کند.
پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یک برنامه فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم بود. روش تحقیق: 30 دختر دانش آموز مقطع متوسطه دوم (15 تا 17 سال) مبتلا به اضافه وزن که در بین صدک 85 تا 95 بودند به صورت تصادفی در سه گروه تمرین، تمرین همراه با رژیم و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. مداخلات به مدت 6 هفته بود و تمامی آزمودنی های هر سه گروه در ساعت ورزش مربوط به کلاس درس تربیت بدنی نیز مدرسه شرکت کردند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخلات، اندازه گیری های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. یافته ها: حافظه ی فعال در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار افزایش یافت (P<0.05) اما تفاوتی در این خصوص بین دو گروه تمرین و تمرین همراه با رژیم مشاهده نشد (P>0.05). در مورد عملکرد تحصیلی، تفاوت معناداری بین تغییرات سه گروه مورد مطالعه مشاهده نشد (P=0.18). نتیجه گیری: احتمالا، تمرین ورزشی به مدت 6 هفته می تواند حافظه ی فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول را افزایش دهد اما تاثیر معناداری در بهبود عملکرد تحصیلی ندارد. همچنین، به نظر می¬رسد که رژیم غذایی کاهش وزن، اثر معناداری در این زمینه ندارد. تصور می شود که با رعایت سهم تمامی منابع غذایی، رژیم غذایی کاهش وزن که با محدودیت کالریک همراه است، نمی تواند خللی در بهبود پیشرفت حافظه ی فعال در اثر تمرین ایجاد کند.
کلمات کلیدی :
فعالیت ورزشی، رژیم غذایی، حافظه فعال، عملکرد تحصیلی، اضافه وزن
فعالیت ورزشی، رژیم غذایی، حافظه فعال، عملکرد تحصیلی، اضافه وزن
-
73
-
2
-
1403/07/15
-
1403/12/04
-
1404/01/26