#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

تاثیر یک برنامه فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم
دوره 8، شماره 83، فروردین 1404، صفحات 36 - 44
نویسندگان : زهرا کوهستانی سینی* 1 ، زهرا شیری تنورلوئی 2 ، مینا فارسی 3 ، عطیه بهرامی پور 4

1 دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزش، مدرس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی ،مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی،آموزگار تربیت بدنی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، ایران

3 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، آموزگار تربیت بدنی آموزش و پرورش استان البرز

4 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی خاوران مشهد، ایران

چکیده :
پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یک برنامه فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم بود. روش تحقیق: 30 دختر دانش آموز مقطع متوسطه دوم (15 تا 17 سال) مبتلا به اضافه وزن که در بین صدک 85 تا 95 بودند به صورت تصادفی در سه گروه تمرین، تمرین همراه با رژیم و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. مداخلات به مدت 6 هفته بود و تمامی آزمودنی های هر سه گروه در ساعت ورزش مربوط به کلاس درس تربیت بدنی نیز مدرسه شرکت کردند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخلات، اندازه گیری های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. یافته ها: حافظه ی فعال در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار افزایش یافت (P<0.05) اما تفاوتی در این خصوص بین دو گروه تمرین و تمرین همراه با رژیم مشاهده نشد (P>0.05). در مورد عملکرد تحصیلی، تفاوت معناداری بین تغییرات سه گروه مورد مطالعه مشاهده نشد (P=0.18). نتیجه گیری: احتمالا، تمرین ورزشی به مدت 6 هفته می تواند حافظه ی فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول را افزایش دهد اما تاثیر معناداری در بهبود عملکرد تحصیلی ندارد. همچنین، به نظر می¬رسد که رژیم غذایی کاهش وزن، اثر معناداری در این زمینه ندارد. تصور می شود که با رعایت سهم تمامی منابع غذایی، رژیم غذایی کاهش وزن که با محدودیت کالریک همراه است، نمی تواند خللی در بهبود پیشرفت حافظه ی فعال در اثر تمرین ایجاد کند.
کلمات کلیدی :
فعالیت ورزشی، رژیم غذایی، حافظه فعال، عملکرد تحصیلی، اضافه وزن
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهاقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولاستراتژی های کسب و کارسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديسود با رویکرد فعالیت در سطح ساختاریتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعملکرد سازمانیساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیرضایتمندی مشتریموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرچندرسانهریاضیپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیستعریب دیوانهامیزان مالیاتفرهنگ سازیعدالتمنطق الطیروحدت وجودوکالتماهیتعمل مادیزنان شاغلمطالعه كيفيذهن آگاهیحل مسئلهزنانشادکامینسبت کیو توبینهنرنمایشچهارمادریسمغربخودگوییسلامت هیجانی-روانشناختیفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودابن سینافارابیاشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهتونساسلامامام رضازرتشتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهجبراناعتمادتعهدادبیاتقلخانیامینعباسیانوزیراندولتمهدیموحدینمهدویتبحرانمخزنکاستاصقلیهسیسیلگیلانرفتارتمدنفلسفه اروپا توین بیپرتغالصفویهتنبیهفرهنگجرحتبلیغاتمتونمعلماندرمانرتهوشگیاهانافریقیهرماننقدوكيلحقوقمعلمفکرذکرحکایتپیرستسلیممبیعفرمپوسترعشقنقاشیانواعگللغتنامهخیانتفهمرادیوبداءنمازمُثلتابوفروغمحلهتاثیرهومرعربآتناتصویر زندهانزئوسخلعسعادترندحجچینصلحثبتعقدخرمامارمحبتوحدتروشفسخعدهخنثیمعاددیندنیانفقهدعاقمتغییررؤیاكارتوبهمرزایذهتعزیرشعرمغفرزنداملالذتضررغزههابززهددیوملیتزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !