


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,924
-
تعداد نویسندگان5,144
-
مقالات پذیرش شده989
-
مقالات رد شده1,935
-
درصد پذیرش33.82%
-
درصد عدم پذیرش66.18%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,658,701
کارکردها و کاربردهای رده بندی علوم در کتابخانه های معاصر
دوره 5، شماره 57، بهمن 1401، صفحات 1 - 10
1- دانشجوی دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه پیام نور . تهران . ایران
2- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی و تعیین کارکردهای و کاربردهای رده بندی علوم در کتابخانه های معاصر با توجه به حضور اینترنت و شبکه های فضای مجازی است. در این مقاله سعی شده است با بررسی مروری منابع کتابخانه ای و با مطالعه متون و پژوهش های کیفی و کمی در گذشته و مرور یافته های آنها به این نکته رسید که نسبت به گذشته کارکردها و کاربردهای رده بندی در کتابخانه ها چه تغییراتی نموده است. بررسی های این پژوهش نشان می دهد که هر چند که نیازهای کتابخانه ها در دوران معاصر فراتر از گذشته شده اند لیکن نقش رده بندی علوم نیز در کمک به فرآیند کتابخانه های معاصر بسیار چشم گیرتر شده و حتی در برخی از موارد به کمک کتابخانه ها در جهت پیشبرد اهداف آنها حرکت کرده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش لزوم بازنگری های برای طبقه بندی علوم و به طبع آن رده بندی علوم در محیط های کتابخانه ای را به وضوح نشان می دهد که در نتیجه آن تغییرات برای آینده ، توسط کتابداران و متخصصان امور کتابداری باید صورت بپذیرد.
کلمات کلیدی :
- 795
- 384
- 1401/06/21
- 1401/09/13
- 1401/11/30