برر سی اثرات مستقل و تعاملی استراتژیهای نفوذ و ادراک انصاف فروشنگان بر تمایل فرصتطلبی فروشندگان (مورد مطالعه : نمایندگان فروش گوشی شیائومی در کرج)
دوره 6، شماره 59، فروردین 1402، صفحات 8 - 18
1 دانشگاه دانش البرز
چکیده :
هدف: امروز فرصت طلبی در روابط کانال بازاریابی حیاتی است و تحقیقات موجود چندین عامل تأثیرگذار را به عنوان مقدمات فرصت طلبی شناسایی کرده است. با این وجود، ما اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه استراتژی های تاثیر سازنده یا اینکه چگونه ادراک انصاف فروشنده بر رفتار فرصت طلبانه فروشنده تاثیر می گذارد، نداریم.این مطالعه اثرات مستقل و تعاملی استراتژیهای نفوذ و ادراک انصاف را بر تمایل فرصتطلبی فروشندگان بررسی میکند. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهشی شامل نمایندگان فروش گوشی شیائومی که حجم نمونمونه 148 نفرانتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته ها: یافتههای نشان می دهد که نفوذ غیر اجباری، نفوذ اجباری سازنده، ادراک عدالت توزیعی و ادراک عدالت رویه ای بر فرصت طلبی فروشندگان تاثیر معنی دار و مثبتی دارد. نتیجه گیری: نتایج همچنین نشان می دهد که ادراک انصاف فروشنده بر رفتار فرصت طلبانه فروشنده و استراتژیهای نفوذ و ادراک انصاف را بر تمایل فرصتطلبی فروشندگان تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
هدف: امروز فرصت طلبی در روابط کانال بازاریابی حیاتی است و تحقیقات موجود چندین عامل تأثیرگذار را به عنوان مقدمات فرصت طلبی شناسایی کرده است. با این وجود، ما اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه استراتژی های تاثیر سازنده یا اینکه چگونه ادراک انصاف فروشنده بر رفتار فرصت طلبانه فروشنده تاثیر می گذارد، نداریم.این مطالعه اثرات مستقل و تعاملی استراتژیهای نفوذ و ادراک انصاف را بر تمایل فرصتطلبی فروشندگان بررسی میکند. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهشی شامل نمایندگان فروش گوشی شیائومی که حجم نمونمونه 148 نفرانتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته ها: یافتههای نشان می دهد که نفوذ غیر اجباری، نفوذ اجباری سازنده، ادراک عدالت توزیعی و ادراک عدالت رویه ای بر فرصت طلبی فروشندگان تاثیر معنی دار و مثبتی دارد. نتیجه گیری: نتایج همچنین نشان می دهد که ادراک انصاف فروشنده بر رفتار فرصت طلبانه فروشنده و استراتژیهای نفوذ و ادراک انصاف را بر تمایل فرصتطلبی فروشندگان تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
کلمات کلیدی :
فرصت طلبی فروشندگان، ادراک عدالت توزیعی، ادراک عدالت رویه ای
فرصت طلبی فروشندگان، ادراک عدالت توزیعی، ادراک عدالت رویه ای
-
535
-
237
-
1401/07/13
-
1401/10/04
-
1402/01/27