تغییر نگرش نظام سلامت نسبت به منشور حقوق بیمار و چالش های اخلاقی مرتبط با آن در پاندمی کرونا
دوره 6، شماره 62، تیر 1402، صفحات 29 - 43
1 دانشجوی سال آخر دکترای تخصصی باکتری شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرکز تحقیقات مقاومت میکروبی، پژوهشکده ایمونولوژی و بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2 استادیار، دکترای فیزیولوژی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران و مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3 دانشیار، دکترای تخصصی میکروب شناسی، مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده :
هدف: شناخت پدیده اخلاقیات نوظهور و رفع چالشهای آن در همه گیری کرونا ضروری می باشد. اگرچه پایبندی به اصول اخلاقی حرفه ایی در همه گیری هایی نظیر سندرم زجر تنفسی شدید ناشی از کرونا مهم و ضروری می باشد، به ارائه راهکارهاي مناسب جهت توسعه اخلاق حرفه اي و اجرایی شدن منشور حقوق بیمار کمتر پرداخته شده است. لذا در این مطالعه سعی شد رویکردها، چالشها و راهکارهای اخلاقی در همه گیری کرونا، در جهت ايفاي حقوق بيماران، برقراری ارتباط موثر با همراهان بیمار و نیز کنترل شرایط شیوع در جامعه ارائه گردد. مواد و روش کار: مقاله حاضر با روش مرور نقلی مقاله ها و یافته های علمی مرتبط با بیماری کرونا (کووید ۱۹) منتشر شده از تاريخ اول ژانویه ۲۰۲۰ تا 15 می ۲۰۲۱ و با استفاده از کلیدواژه های کووید ۱۹ و اخلاق انجام شده است. منایع جستجوی اطلاعات شامل پایگاههای پاب مد، گوگل اسکولار، اسکوپوس ، ساینس دایرکت، ایرانمدیکس، مگیران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، وبگاه سازمان جهانی بهداشت و مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری ها بودند. مقالات منتشر شده به دو زبان انگلیسی و فارسی و براساس معیار ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. در مجموع 53 مقاله شامل 49 مقاله به زیان انگلیسی و 4 مقاله به زبان فارسی انتخاب و بررسی شدند. يافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد ارايه خدمات سلامت باید با حفظ سلامت عمومی و مطابق با منشور پنج گانه حقوق بیمار باشد. همچنین لازم است تا حقوق كليه ذي نفعان، بيماران و ارائه دهندگان خدمات بطور کامل رعایت گردد. علاوه براین، درصورت نیاز به فاصله گرفتن از اصول اخلاق حرفهای، باید این مسئله با نرمی و عطوفت به بیماران توضیح داده شود. همچنین بهتر است آگاهی لازم به آنان داده شود تا ضرورت حفظ جان و سلامت کل افراد جامعه را درک کرده و از سوگیری های نادرست وایجاداسیب های روحی به آنان جلوگیری شود. بنابراین تهیه دستورالعمل واحد جهت پرهیز از نقض اصول اخلاق حرفهای و رعايت حقوق بیمار و نظام سلامت ضروری است. بحث و نتيجهگيري: در بحران پاندمی کرونا نظام سلامت نیاز به برقراری ارتباط موثر با مردم دارد. اگر چه امکان برخورداری از تعاملات مستقیم محدود شده است، اما می تواند به مدلهای جدیدی تبدیل شده و جایگزین روشهای قبلی شود. نظام سلامت سعی دارد با رعایت حقوق بیمار و حرکت کردن در چارچوب قوانین اخلاق حرفه ای بحران را مدیریت کرده و از آن عبور کند. بنابراین توجه به تغییر سبک زندگی و بازتعریف کنش های عاطفی و زیست اجتماعی در مواقع بحرانی به منظور ایجاد همبستگی و همدلی و عبور از بحران نیاز به تلاش همه افراد جامعه دارد.
هدف: شناخت پدیده اخلاقیات نوظهور و رفع چالشهای آن در همه گیری کرونا ضروری می باشد. اگرچه پایبندی به اصول اخلاقی حرفه ایی در همه گیری هایی نظیر سندرم زجر تنفسی شدید ناشی از کرونا مهم و ضروری می باشد، به ارائه راهکارهاي مناسب جهت توسعه اخلاق حرفه اي و اجرایی شدن منشور حقوق بیمار کمتر پرداخته شده است. لذا در این مطالعه سعی شد رویکردها، چالشها و راهکارهای اخلاقی در همه گیری کرونا، در جهت ايفاي حقوق بيماران، برقراری ارتباط موثر با همراهان بیمار و نیز کنترل شرایط شیوع در جامعه ارائه گردد. مواد و روش کار: مقاله حاضر با روش مرور نقلی مقاله ها و یافته های علمی مرتبط با بیماری کرونا (کووید ۱۹) منتشر شده از تاريخ اول ژانویه ۲۰۲۰ تا 15 می ۲۰۲۱ و با استفاده از کلیدواژه های کووید ۱۹ و اخلاق انجام شده است. منایع جستجوی اطلاعات شامل پایگاههای پاب مد، گوگل اسکولار، اسکوپوس ، ساینس دایرکت، ایرانمدیکس، مگیران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، وبگاه سازمان جهانی بهداشت و مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری ها بودند. مقالات منتشر شده به دو زبان انگلیسی و فارسی و براساس معیار ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. در مجموع 53 مقاله شامل 49 مقاله به زیان انگلیسی و 4 مقاله به زبان فارسی انتخاب و بررسی شدند. يافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد ارايه خدمات سلامت باید با حفظ سلامت عمومی و مطابق با منشور پنج گانه حقوق بیمار باشد. همچنین لازم است تا حقوق كليه ذي نفعان، بيماران و ارائه دهندگان خدمات بطور کامل رعایت گردد. علاوه براین، درصورت نیاز به فاصله گرفتن از اصول اخلاق حرفهای، باید این مسئله با نرمی و عطوفت به بیماران توضیح داده شود. همچنین بهتر است آگاهی لازم به آنان داده شود تا ضرورت حفظ جان و سلامت کل افراد جامعه را درک کرده و از سوگیری های نادرست وایجاداسیب های روحی به آنان جلوگیری شود. بنابراین تهیه دستورالعمل واحد جهت پرهیز از نقض اصول اخلاق حرفهای و رعايت حقوق بیمار و نظام سلامت ضروری است. بحث و نتيجهگيري: در بحران پاندمی کرونا نظام سلامت نیاز به برقراری ارتباط موثر با مردم دارد. اگر چه امکان برخورداری از تعاملات مستقیم محدود شده است، اما می تواند به مدلهای جدیدی تبدیل شده و جایگزین روشهای قبلی شود. نظام سلامت سعی دارد با رعایت حقوق بیمار و حرکت کردن در چارچوب قوانین اخلاق حرفه ای بحران را مدیریت کرده و از آن عبور کند. بنابراین توجه به تغییر سبک زندگی و بازتعریف کنش های عاطفی و زیست اجتماعی در مواقع بحرانی به منظور ایجاد همبستگی و همدلی و عبور از بحران نیاز به تلاش همه افراد جامعه دارد.
کلمات کلیدی :
کووید ۱۹، سندرم زجر تنفسی ، سلامت عمومی، اخلاق حرفه ای، حقوق بیمار.
کووید ۱۹، سندرم زجر تنفسی ، سلامت عمومی، اخلاق حرفه ای، حقوق بیمار.
-
517
-
269
-
1401/12/09
-
1402/01/22
-
1402/04/25