ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

کاربست فلسفه تحلیلی در آموزش و پرورش ایران با تاکید بر آرای پیترز و هرست
دوره 6، شماره 69، بهمن 1402، صفحات 10 - 18
نویسندگان : لیلا برزمینی* 1 ، لادن سلیمی 2

1 دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی کاربست فلسفه تحلیلی در ساختار آموزش و پرورش ایران با تاکید بر آرای ریچارد استنلی پیترز و پل هرست می باشد. این پژوهش از نوع کیفى است که با روش توصیفى- تحلیلى انجام شده است. در این مطالعه با روش تحلیل به توصیف و تحلیل آرا و اندیشه های تربیتی پیترز و هرست از فیلسوفان مشهور فلسفه تحلیلی پرداخته شده است و این نتایج حاصل شده که در رویکرد پیترز: رابطه معلم و فراگیر از طریق زبان و مفاهیم مورد استفاده و توضیح آن مفاهیم شکل می گیرد است. و بر اساس نظرات هرست به جای اینکه به ایده ها و افکار تاکید کنیم لازم است تا حد امکان، به اظهارات زبانی یا کلمات ناظر به آنها توجه کنیم و برای تعلیم و تربیت همگانی، محتوایی را بصورت اشکال دانش معرفی می شود وآزاد ساختن ذهن فراگیر از چیزهایی که ذهن را از کارکرد خاص آن یعنی عقلانیت دور می کند، مورد تاکید است. رویکردها و راهکارهاى این دو فیلسوف و فلسفه تحلیلی به عنوان یك برنامة تربیتى جدید در ایران با تاکید بر نداشتن نگاه ابزاری به فراگیران، بررسى و تحلیل گردید. راهکار مناسب براى کاربست این برنامه در ایران، انتقال روش های سنتی و همچنین روش کشفی و انتقادی به روش توضیح مفاهیم و اهمیت زبان می باشد. نتایج نشان می دهد در نظام آموزش و پروش ایران و در نظام تربیتی کشور ما معلم و محتوای درسی دارای مرجعیت است.
کلمات کلیدی :
فلسفه تحلیلی، آموزش و پرورش ایران، پیترز، هرست
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهاقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریمعملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريتاخير در ارائه گزارش حسابرسصورت هاي مالي تلفيقياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای نتایجسود با رویکرد فعالیت در سطح ساختاریتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانبرون سپاریشرکت میهن شهر کرمانشاهعملکرد استراتژيکشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیموبایلعملکرد توجهنادرپوررحمانیحسابداری مشتریعملکرد مالیچندرسانهریاضیرضايت شغليپرستارانسودآوری مورد انتظارورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدیوانسالاری اسلامیدبیران ایرانیتعریب دیوانهاتمدن اسلامیتبعیض مالیاتینظام مالیاتیاسوه گراییشعر تمثیلیهفت وادی عشقوکالتماهیتعمل مادیزنان شاغلزنان غير شاغلزنانشادکامیمشارکتسود خالصهنرنمایشچهارمانگيزشسمینار پایدیاتفکرسیستمیادریسمغربتاب آوریفطرتاسلامیتربیتبانکعقودابن سینافارابیابن باجهابن رشدامر سیاسیرونق صادراتبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامیهودیتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاخبارجبراناعتمادتعهدرضایتباباجانییارسانامیندولتمهدیحفصیانمهدویتمخزنشخصیتکاستاصقلیهسیسیلتاریخ محلیابن حوقلرفتارتمدنفلسفه اروپا توین بیاسپانیاهرمزصفویهتنبیهزنان بارورAHPتدریساهل بیترتجناسنقدحقوقمالیاتمعلمکُـلبفکرذکرمولاناایجازپیرسمبیعکتابگنبدصحنفرمپوسترصحتانواعگلمنابعفهمرادیوبداءنمازقرآنمعوضمُثلدروغتابوتاثیرایلیادآتناذنابهامیدقالیطلاقخلعتقاصرحلهحافظرندحجچینصلحثبتعقدشیرهخرماهمدمولبهمحتواعدهنشوزبازیشیعهبزه دیدهدعاهزینهقمرؤیاحجیتتهاجمآثارزوجهمالیتوبهمرزترازقصههامانعقلصبحمغمادرالثیارنگضررعصبهدیو
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !