تنقیح مناط کتاب تاریخ تشیع درغرب اسلامی پس از شانزده سال، جامعه شناسی سیاسی دولت
دوره 5، شماره 51، مرداد 1401، صفحات 211 - 220
1 دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز دپارتمان علوم انسانی
چکیده :
کتاب، جامعه شناسی سیاسی دولت بوسیله ابن خلدون دولت مرد معاصر این پدیده سیاسی اجتماعی روند خاص گردش قدرت بوده است و فرایند ظهور و سقوط دول در غرب اسلامی را مطالعه هوشمندانه کرده است. در مقدمه و پیشگفار کتاب بارها امده است که موضوع کتاب از جهت مکان و زمان ربطی به موقعیت معاصر و کنونی تشیع و تسنن در جهان اسلام شرق و غرب ان ندارد و قضیه فی واقعه و فقط مربوط به محدوده قرون وسطی متاخر است. گزاره های تاریخی دقیقا مطابق به گزارش های متون است و به طور دقیق کتاب توصیف فرضیه بوقوع پیوسته و گزارش سکولار، ابن خلدون نخست وزیر دولت حفصیان است. دولت های اسلامی در مغرب و اندلس به طور متناوب ظهور و سقوط کرده اند و او از ان ها با عنوان دول - مستجده و مستقره - \" یاد کرده است. مولف در سال 1381 در مقالات تحولات کلامی و فلسفی مرابطین (1381) و موحدین (1382) و حفصیان ( 1384) و زیریان، تسلسل دول شیعه و سنی در مغرب و اندلس را تناوب فلسفی در قالب دولت های کلامی ارزیابی کرده است. زیرا موتور محرک این دول کلام تشیع و تسنن است. به طوری که گزارش ها ثبت کرده است. در این فهم گزاره ها ، ابتدا امویان اندلس با حذف تشیع ونیروهای متمایل به ان ها از فتوحات، با سلسله قتل های زنجیره ای محمد ،مالک و موسی بن نصیر و پسرش، جریان فتوحات را در اندلس متوقف ساختند و از قدرت فتوحات و غنایم ان برای استحکام و تاسیس دولت امویان سود جستند و با استقرار دولت اموی در اندلس همین سیاست امویان شرق در غرب ادامه یافت و چندین حادثه خونین تر از حره و قتل عام و سرکوب نهضت های شیعی تا سلطه کامل امویان بر اندلس ادامه داشت. بنی عباس نیز با هدف حذف اندیشه وفقه جعفری از غرب اسلامی انجام شد. ابتدا دولت اغالبه را تاسیس کردند و این دولت بوسیله دولت شیعه فاطمیان سرنگون شد و فاطمیان با امواج توطئه های امویان اندلس هشتاد سال بیشتر در افریقیه دوام نیاورد و در مصر مستقر شد. نخستین دولت علوی اندلس، دولت مستحده بنی حمود، دولت مستقره امویان را برانداخت و چرخ فلک حرکت متناوب دول ( دولا بینهم ) در غرب اسلامی براه افتاد و دولت اموی اندلس دولت ادریس علوی مغرب اقصی را کنترل کرد و سه دوره ملوک الطوایف به همین شکل شاهد تسلسل دول است که دور اول ان بوسیله دولت متعصب به تسنن مرابطین به نیابت از خلافت عباسی و با فتوی امام محمد غزالی، برافتاد و دولت شیعه موحدین دولت مرابطین را برانداخت و خلافت عباسی، دولت شیعه کلبی سیسیل را برانداخت و با توطئه دولت بربری بنی زیری را از تشیع وارد تسنن ساخت و دولت موحدین با تحرکات خلافت عباسی و جانشین سیاسی ان ها ممالیک تجزیه شد و دولت حفصیان در لانه افریقیه با کمک بیبرس مطابق میل ممایک مصر امویان وتسنن شکل گرفت. علمای شیعه اندلس، ابن ابار و ابن عصفور به قتل رسیدند و ابن سبعین به مکه وابن منظور به مصر گریخت، تنها شرفا در مغرب اقصی در سایه دولت مرینی و بنی احمر اندلس دور از سلطه ممالیک موفق به تاسیس دولت شرفای سعدی و فلالی شدند که به نوعی فقط تشیع نسبی را استمرار بخشیدند. کتاب این قضیه تاریخی تناوب دول کلامی در غرب اسلامی براساس رقابت و تقسیم و گردش قدرت اسلامی در غرب اسلامی را بررسی کرده است و درستی نظریه ابن خلدون را بررسی کرده است. چانکه ملاحظه شد نهصد سال حضور مسلمانان در شبه جزیره ایبری تنازع بی امان دول مستجده و مستقره متعصب به کلام تشیع و تسنن است و حضور پر رنگ اهل بیت در ایمان مسلمانان و حضور در ادبیات اندلسی بویژه در عهد زیریان همواره این فکر را ایجاد می کند که اختفای و حذف این چشمه زلال معارف از غرب اسلامی چه حوادث شگفت اوری از ظهور و سقوط دول در این منطقه داشته است. بخش اصلی این کتاب مورد انتحال واقع شد و به عنوان رساله دکتری در دومحل از دانشگاه های کشور دفاع شد، مربوط به اهل بیت در اثار دانشمندان اندلس است البته کتاب به اثار اهل بیت در مغرب و افریقیه هم پرداخته است. با وجود این انتحال اشکار از این متن پژوهشی یعنی موضوع اهل ببت در اندلس کتاب حاضر که یکی از اولین قرار دادهای موجود ان با پژوهشگاه موجود است مربوط به سال 1385 است اما پس از شانزده سال منتشر شد. در این مدت چندین رییس پژوهشگاه کتاب و مولف را سین جین کردند و فردی از مسولان همین پژوهشگاه که در زمان ارایه تحقیق هنوز در مقطع لیسانس بود و سال ها بعد به مراکز اموزشی بالا دست راه یافت وچندین سال بعد این بخش کالبدی کتاب را که فصلی عمده از کتاب است \" اهل بیت در اثار دانشمندان اندلس \" ، را به عنوان رساله دکتری عرضه کرد. در حالی که رییس بخش مربوط بود. به هر شکل کتاب ربطی به روابط نسبت تسنن و تشع در قرون ، -16- 17 – 18 19 و 20-21- ندارد. این پایداری و ناپایداری دول در شمال افریقا همچنان در کانون توجه بین المللی و در کنفرانس اسلام و تحولات ژئوپلیتیک خاورمیانه و شمال افریقا از انجمن زئوپلیتیک ایران به دبیری خانم دکتر نسرین خانیها، در سال 1390 مقاله مولف با عنوان \" زمینه های تاریخی و جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ناپایداری دولت در عصر اسلامی \" ارایه شد. مقاله اسیب شناسی حذف تشیع از غرب اسلامی در قالب بررسی جامعه شناختی ظهور و سقوط دول است. دولت حفصیان که میراث دار اصلی دولت شیعه موحدین بود و بنیانگزار ان از اصحاب حاص ابن تومرت بود، هنگام تاسیس این دولت این روایت را نقل میکرد \"افضل العبادات انتظار الفرج \"، تسلیم توطئه و کودتای مصری بیرس در تونس و اعوان داخلی اوشد و نامه مکه ابن سبعین برای گرایش شیعی دادن به حفصیان شکست خورد واین گردش قدرت هزینه سنگینی برای جهان اسلام داشت و مقدمات سقوط نهایی اندلس را فراهم ساخت. کتاب تنقیح مناط تاریخی و جامعه شناختی وضع اندلسی است.
کتاب، جامعه شناسی سیاسی دولت بوسیله ابن خلدون دولت مرد معاصر این پدیده سیاسی اجتماعی روند خاص گردش قدرت بوده است و فرایند ظهور و سقوط دول در غرب اسلامی را مطالعه هوشمندانه کرده است. در مقدمه و پیشگفار کتاب بارها امده است که موضوع کتاب از جهت مکان و زمان ربطی به موقعیت معاصر و کنونی تشیع و تسنن در جهان اسلام شرق و غرب ان ندارد و قضیه فی واقعه و فقط مربوط به محدوده قرون وسطی متاخر است. گزاره های تاریخی دقیقا مطابق به گزارش های متون است و به طور دقیق کتاب توصیف فرضیه بوقوع پیوسته و گزارش سکولار، ابن خلدون نخست وزیر دولت حفصیان است. دولت های اسلامی در مغرب و اندلس به طور متناوب ظهور و سقوط کرده اند و او از ان ها با عنوان دول - مستجده و مستقره - \" یاد کرده است. مولف در سال 1381 در مقالات تحولات کلامی و فلسفی مرابطین (1381) و موحدین (1382) و حفصیان ( 1384) و زیریان، تسلسل دول شیعه و سنی در مغرب و اندلس را تناوب فلسفی در قالب دولت های کلامی ارزیابی کرده است. زیرا موتور محرک این دول کلام تشیع و تسنن است. به طوری که گزارش ها ثبت کرده است. در این فهم گزاره ها ، ابتدا امویان اندلس با حذف تشیع ونیروهای متمایل به ان ها از فتوحات، با سلسله قتل های زنجیره ای محمد ،مالک و موسی بن نصیر و پسرش، جریان فتوحات را در اندلس متوقف ساختند و از قدرت فتوحات و غنایم ان برای استحکام و تاسیس دولت امویان سود جستند و با استقرار دولت اموی در اندلس همین سیاست امویان شرق در غرب ادامه یافت و چندین حادثه خونین تر از حره و قتل عام و سرکوب نهضت های شیعی تا سلطه کامل امویان بر اندلس ادامه داشت. بنی عباس نیز با هدف حذف اندیشه وفقه جعفری از غرب اسلامی انجام شد. ابتدا دولت اغالبه را تاسیس کردند و این دولت بوسیله دولت شیعه فاطمیان سرنگون شد و فاطمیان با امواج توطئه های امویان اندلس هشتاد سال بیشتر در افریقیه دوام نیاورد و در مصر مستقر شد. نخستین دولت علوی اندلس، دولت مستحده بنی حمود، دولت مستقره امویان را برانداخت و چرخ فلک حرکت متناوب دول ( دولا بینهم ) در غرب اسلامی براه افتاد و دولت اموی اندلس دولت ادریس علوی مغرب اقصی را کنترل کرد و سه دوره ملوک الطوایف به همین شکل شاهد تسلسل دول است که دور اول ان بوسیله دولت متعصب به تسنن مرابطین به نیابت از خلافت عباسی و با فتوی امام محمد غزالی، برافتاد و دولت شیعه موحدین دولت مرابطین را برانداخت و خلافت عباسی، دولت شیعه کلبی سیسیل را برانداخت و با توطئه دولت بربری بنی زیری را از تشیع وارد تسنن ساخت و دولت موحدین با تحرکات خلافت عباسی و جانشین سیاسی ان ها ممالیک تجزیه شد و دولت حفصیان در لانه افریقیه با کمک بیبرس مطابق میل ممایک مصر امویان وتسنن شکل گرفت. علمای شیعه اندلس، ابن ابار و ابن عصفور به قتل رسیدند و ابن سبعین به مکه وابن منظور به مصر گریخت، تنها شرفا در مغرب اقصی در سایه دولت مرینی و بنی احمر اندلس دور از سلطه ممالیک موفق به تاسیس دولت شرفای سعدی و فلالی شدند که به نوعی فقط تشیع نسبی را استمرار بخشیدند. کتاب این قضیه تاریخی تناوب دول کلامی در غرب اسلامی براساس رقابت و تقسیم و گردش قدرت اسلامی در غرب اسلامی را بررسی کرده است و درستی نظریه ابن خلدون را بررسی کرده است. چانکه ملاحظه شد نهصد سال حضور مسلمانان در شبه جزیره ایبری تنازع بی امان دول مستجده و مستقره متعصب به کلام تشیع و تسنن است و حضور پر رنگ اهل بیت در ایمان مسلمانان و حضور در ادبیات اندلسی بویژه در عهد زیریان همواره این فکر را ایجاد می کند که اختفای و حذف این چشمه زلال معارف از غرب اسلامی چه حوادث شگفت اوری از ظهور و سقوط دول در این منطقه داشته است. بخش اصلی این کتاب مورد انتحال واقع شد و به عنوان رساله دکتری در دومحل از دانشگاه های کشور دفاع شد، مربوط به اهل بیت در اثار دانشمندان اندلس است البته کتاب به اثار اهل بیت در مغرب و افریقیه هم پرداخته است. با وجود این انتحال اشکار از این متن پژوهشی یعنی موضوع اهل ببت در اندلس کتاب حاضر که یکی از اولین قرار دادهای موجود ان با پژوهشگاه موجود است مربوط به سال 1385 است اما پس از شانزده سال منتشر شد. در این مدت چندین رییس پژوهشگاه کتاب و مولف را سین جین کردند و فردی از مسولان همین پژوهشگاه که در زمان ارایه تحقیق هنوز در مقطع لیسانس بود و سال ها بعد به مراکز اموزشی بالا دست راه یافت وچندین سال بعد این بخش کالبدی کتاب را که فصلی عمده از کتاب است \" اهل بیت در اثار دانشمندان اندلس \" ، را به عنوان رساله دکتری عرضه کرد. در حالی که رییس بخش مربوط بود. به هر شکل کتاب ربطی به روابط نسبت تسنن و تشع در قرون ، -16- 17 – 18 19 و 20-21- ندارد. این پایداری و ناپایداری دول در شمال افریقا همچنان در کانون توجه بین المللی و در کنفرانس اسلام و تحولات ژئوپلیتیک خاورمیانه و شمال افریقا از انجمن زئوپلیتیک ایران به دبیری خانم دکتر نسرین خانیها، در سال 1390 مقاله مولف با عنوان \" زمینه های تاریخی و جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ناپایداری دولت در عصر اسلامی \" ارایه شد. مقاله اسیب شناسی حذف تشیع از غرب اسلامی در قالب بررسی جامعه شناختی ظهور و سقوط دول است. دولت حفصیان که میراث دار اصلی دولت شیعه موحدین بود و بنیانگزار ان از اصحاب حاص ابن تومرت بود، هنگام تاسیس این دولت این روایت را نقل میکرد \"افضل العبادات انتظار الفرج \"، تسلیم توطئه و کودتای مصری بیرس در تونس و اعوان داخلی اوشد و نامه مکه ابن سبعین برای گرایش شیعی دادن به حفصیان شکست خورد واین گردش قدرت هزینه سنگینی برای جهان اسلام داشت و مقدمات سقوط نهایی اندلس را فراهم ساخت. کتاب تنقیح مناط تاریخی و جامعه شناختی وضع اندلسی است.
کلمات کلیدی :
جامعه شناسی سیاسی، دولت، گردش قدرت، غرب اسلامی، وضعیت اندلسی
جامعه شناسی سیاسی، دولت، گردش قدرت، غرب اسلامی، وضعیت اندلسی
-
670
-
208
-
1401/01/28
-
1401/03/16
-
1401/05/25