ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی رابطه خود مختاری و عزت نفس با انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر بافت
دوره 7، شماره 72، اردیبهشت 1403، صفحات 1 - 16
نویسندگان : امیرحسین شاهی 1 ، رحمت الله دادور* 2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی (کارشناسی ارشد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت

چکیده :
این مقاله بر ان است خود مختاری و عزت نفس با انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر بافت را بررسی کند جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 02-1401 در مدارس دولتی (غیر از مدارس استثنایی) شهر بافت است كه از این میان تعداد 230 دانش آموز به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي خودمختاری شلدون (1996)، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت (1998) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1977) جهت جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. داده ها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از روش های آمار استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، ضریب تعیین و رگرسیون گام به گام و به کمک نرم افزار آماری SpSS-24 تجزيه و تحلیل شدند. نتايج نشانگر این است که رابطه ی مثبت و معناداری بین خودمختاري و انگيزه پيشرفت تحصیلی وجود دارد. بین انگيزه پيشرفت تحصيلي با عزت نفس و مولفه های خانوادگي، عزت نفس اجتماعي، عزت نفس تحصيلي و عزت نفس عمومي رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد از بين خودمختاري و مولفه هاي آن، موثرترین متغیرهای پیش بینی کننده انگيزه پيشرفت تحصيلي، خودمختاري كل و آگاهي از خود می باشند و متغير ادراك قدرت انتخاب از معادله رگرسیون حذف گردید.
کلمات کلیدی :
خود مختاری، عزت نفس، انگیزه تحصیلی، دانش آموزان پسر.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !