ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

اثربخشی آموزش تحرک وجهت یابی بر جهت گیری زندگی و سازگاری دانش آموزان دارای آسیب بینایی
دوره 7، شماره 75، مرداد 1403، صفحات 33 - 44
نویسندگان : فاطمه قطب زاده* 1

1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

چکیده :
هدف پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش تحرک وجهت یابی بر جهت گیری زندگی و سازگاری در دانش آموزان دارای آسیب بینایی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دارای آسیب بینایی در شهر شیراز در سال 1403 بود. نمونه آماری ابتدا شامل 30 نفر از دانش آموزان دارای آسیب بینایی که به روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد و به شیوه ی تصادفی ازراه قرعه کشی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند و به طور تصادفي در گروه آزمايش (15 نفر) و گروه كنترل ( 15 نفر) جايگزين شد و گروه آزمايش در مداخله تحرک و جهت یابی قرار گرفتند. پيش آزمون، پس آزمون و براي هر دو گروه اجرا شد و داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش تحرک وجهت یابی بر جهت گیری زندگی و مولفه های خوش بینانه و خلق بدبینانه در دانش آموزان دارای آسیب بینایی تاثیر مثبت معنادار داشته است.همچنین نتایج نشان داد که آموزش تحرک وجهت یابی بر سازگاری و مولفه های سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی، سازگاری شغلی در دانش آموزان دارای آسیب بینایی تاثیر مثبت معنادار داشته است.
کلمات کلیدی :
آموزش تحرک وجهت یابی، جهت گیری زندگی، سازگاری
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !