ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

تأثیر ارزشیابی توصیفی در یادگیری درس ریاضی دوره ابتدائی
دوره 7، شماره 74، تیر 1403، صفحات 60 - 67
نویسندگان : مهلا رنجبر* 1 ، شیوا محتشمی 2

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت

2 دکترای تخصصی ریاضی محض ،استاد یار دانشگاه ازاد اسلامی واحد بافت

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشـي ارزشیابی توصیفی بـر ارتقـا ي يـادگيري مفـاهيم رياضـي در دوره ابتدایی و توانـايي حل مسـئله ي دانش آموزان انجام گرفت.روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی- میدانی است و از جمع آوری اطلاعات کتابخانه‌ای است. این مقاله، ابتدا در خصوص معرفی ارزشیابی توصیفی – کیفی و اهداف آن و اعتبـار و اهمیت ارزشیابی تکوینی و دسته بندي ارزشیابی ها با توجه به ضرورت و ارتباط داشـتن ایـن ارزشـیابی بـا ارزشیابی توصیفی سعی شده تا اهداف و اهمیت ارتباط آن بیان شود؛ درباره ي تغییر و تحـول هـاي ایجاد شده در نظام ارزشیابی توسط این طرح بحث میشود. بعد از این موارد به بررسـی تدریس ریاضی بر اساس ارزشـیابی توصیفی و همچنـین در ایـن مقالـه ، ضـمن بیـان ویژگـی هـاي طـرح ارزشـیابی توصـیفی، بـه موفقیتهایی که اجراي این طرح به همراه داشته است، اشاره شده است. در قسمت پایانی مقاله، از آنجا که در درس ریاضی در دوره ابتدایی توجه والدین به این درس، ساختار نظام آموزشی، عملکرد معلم و رقابت بین هم کلاسی و سطح‌بندی دانش آموزان نیز عمدتاً بر اساس همین صورت می‌گیرد، وجود دارد. ارزشیابی توصیفی می‌تواند در صورت اجرای درست گامی در جهت حل مشکلات درس ریاضی بردارد.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی توصیفی، یادگیری، ریاضی، ابتدایی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !