بررسی رابطه سرسختی و سبک های يادگيری کلب با خلاقيت
دوره 3، شماره 23، فروردین 99، صفحات 71 - 80
1 عضو هيئت علمي،گروه علوم انساني دانشگاه پيام نور، تهران، ايران. Mojtabavahedian@gmail.com
چکیده :
خلاقيت از ويژگي های مهم افراد مي باشد که مي تواند متآثر از عوامل مختلف باشد بنابراين هدف اين پژوهش به دنبال بررسي ارتباط سرسختي و سبکهاي يادگيري با خلاقيت در دانشجويان است. روش پژوهش از نوع توصيفي است و جامعه آماري کليه دانشجويان دانشگاههاي شهر قم بودندکه از بين آنها به تعداد 270 نفر به صورت تصادفي انتخاب شدند. براي جمعآوري اطلاعات از سه پرسشنامه سرسختي روانشناختي کوباسا و خلاقيت عابدي و سبکهاي يادگيري کلب استفاده شد. روش تحليل انجام شده از نوع همبستگي است. جهت تحليل دادهها از روش همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام استفاده گرديد. نتايج به دست آمده در اين پژوهش نشان داد که بين سرسختي با خلاقيت و سيالي،ابتکار و انعطافپذيري رابطه وجود دارد و توان پيش بيني خلاقيت از طريق رگرسيون گام به گام را دارد و از سبکهاي يادگيري سبک واگرا و همگرا با خلاقيت و مؤلفههاي آن رابطه دارند و هر دو توان پيش بيني خلاقيت و سه مؤلفه آن را دارند.
خلاقيت از ويژگي های مهم افراد مي باشد که مي تواند متآثر از عوامل مختلف باشد بنابراين هدف اين پژوهش به دنبال بررسي ارتباط سرسختي و سبکهاي يادگيري با خلاقيت در دانشجويان است. روش پژوهش از نوع توصيفي است و جامعه آماري کليه دانشجويان دانشگاههاي شهر قم بودندکه از بين آنها به تعداد 270 نفر به صورت تصادفي انتخاب شدند. براي جمعآوري اطلاعات از سه پرسشنامه سرسختي روانشناختي کوباسا و خلاقيت عابدي و سبکهاي يادگيري کلب استفاده شد. روش تحليل انجام شده از نوع همبستگي است. جهت تحليل دادهها از روش همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام استفاده گرديد. نتايج به دست آمده در اين پژوهش نشان داد که بين سرسختي با خلاقيت و سيالي،ابتکار و انعطافپذيري رابطه وجود دارد و توان پيش بيني خلاقيت از طريق رگرسيون گام به گام را دارد و از سبکهاي يادگيري سبک واگرا و همگرا با خلاقيت و مؤلفههاي آن رابطه دارند و هر دو توان پيش بيني خلاقيت و سه مؤلفه آن را دارند.
کلمات کلیدی :
سرسختی، سبکهاي يادگيري کلب، خلاقيت
سرسختی، سبکهاي يادگيري کلب، خلاقيت