


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,934
-
تعداد نویسندگان5,131
-
مقالات پذیرش شده1,000
-
مقالات رد شده1,934
-
درصد پذیرش34.08%
-
درصد عدم پذیرش65.92%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,623,412
مطالعه آماری تاثیرات درس فرهنگ و هنر بر یادگیری دروس ریاضی و علوم دوره متوسطه اول
دوره 8، شماره 83، فروردین 1404، صفحات 108 - 117
1- کارشناس ارشد، پژوهش هنر، آموزش و پرورش، شیراز، ایران
2- کارشناس ارشد، ریاضی کاربردی، آموزش و پرورش، شیراز، ایران
چکیده :
هنر از دیرباز تا به امروز خدمات بسیار ارزندهای علیالخصوص در حوزه آموزش به انسانها ارایه داده است. زیبایی هنر در کنار تکنیکهای خاص برای ارایه بیان یک مفهوم، میتواند در یکی از کاربردهای خود نقشی پرتوان و تأثیرگذاری را ایفا کند. در این پژوهش از نقش ابزاری هنر، در حوزه آموزش دوره متوسطه اول دانشآموزان پایه هفتم، هشتم و نهم استفاده شده، و با ارایه تکنیکهای آموزشی درس فرهنگ و هنر، راه را برای یادگیری بهتر دروس ریاضی و علوم هموار ساخته است. پژوهش مذکور در دو مدرسه دولتی شهر شیراز با ابزارهای آموزشی تقریباً یکسان و با استفاده از منابع میدانی، کتابخانهای و تجربه آموزش هنر در مدارس با روش توصیفی_تحلیلی به تحلیل دروس فرهنگ و هنر، ریاضی و علوم پرداخته و در کنار این تحلیل با ارایه تکنیکهایی در درس هنر، و استفاده از حوزه های مختلف هنری، دقت و تمرکز را در دانشآموزان افزایش داده است. در بررسی آماری این پژوهش، تقریبا صد روز آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته، و دو نوبت آزمون مستمر و پایانی نوبت اول، و افرادی که در هر سه درس مذکور نمرات بالای 17 را داشتهاند را جز جامعه آماری دانسته و مورد بررسی قرار داده است، که جداول آماری حاکی از پیشرفت دانشآموزان در آزمون پایانی نسبت به آزمون مستمر بوده، و بیش از نیمی از دانشآموزان در سه درس مذکور با هم پیشرفت داشتهاند. در نتیجهگیری این پژوهش، با بهرهگیری از مشاهده دقیق و تکنیکهای خاصی که در هر حوزه هنری موجود میباشد و با بیان اینکه این حوزهها چه تأثیراتی را میتوانند در نحوه آموزش دروس ریاضی و علوم بگذارند، پرداخته است، تا یادگیری برای دانشآموزان آسانتر و در کنار داشتن انگیزه، به درک بهتری از مفاهیم دست یابند. این روش باعث میشود که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیر بر اندیشههای نسل جدید، آموزشها از غالب سنتی درآمده و در پیوند با روشهای نوین، بتوان گامی مؤثر در جهت یادگیری بهتر دروس دیگر برداشت.
کلمات کلیدی :
- 145
- 74
- 1403/10/16
- 1403/12/19
- 1404/01/31