رابطه بین انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر چالوس
دوره 6، شماره 62، تیر 1402، صفحات 191 - 204
1 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی واحد چالوس
2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی واحد چالوس
3 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی واحد چالوس
چکیده :
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بین انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش: روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر چالوس در سال 1402-1401 بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفي 310 نفر از دانش آموزان در نظر گرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس (1998)، انعطاف پذیری کانر و دیویدسون (2003) و سرسختی روان شناختی نجاریان (1383) بود. یافتهها: نتایج نشان داد كه بين انعطاف پذیری با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد (0001/0p= و 56/0= r). بين انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد (0001/0p= و 49/0= r). متغير انعطاف پذیری با ضريب بتای 34/0، متغير جهت گیری تحصیلی با ضريب بتای 32/0 و متغير انگیزه تحصیلی با ضريب بتای 29/0 می تواند به طور مثبت و معنی دار سرسختی روان شناختی دانش آموزان را پيش بينی کنند. نتیجه گیری: دانش آموزان دارای انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی بالا نسبت به دانش آموزان دارای انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی پایین، رویدادهای منفی را به صورت انعطاف پذیرتر و واقع بینانه تر در نظر می گیرند و مشکلات را اغلب موقتی و محدود می دانند و از شیوه های مقابله ای مفیدتر نیز سود می جویند.
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بین انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش: روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر چالوس در سال 1402-1401 بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفي 310 نفر از دانش آموزان در نظر گرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس (1998)، انعطاف پذیری کانر و دیویدسون (2003) و سرسختی روان شناختی نجاریان (1383) بود. یافتهها: نتایج نشان داد كه بين انعطاف پذیری با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد (0001/0p= و 56/0= r). بين انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد (0001/0p= و 49/0= r). متغير انعطاف پذیری با ضريب بتای 34/0، متغير جهت گیری تحصیلی با ضريب بتای 32/0 و متغير انگیزه تحصیلی با ضريب بتای 29/0 می تواند به طور مثبت و معنی دار سرسختی روان شناختی دانش آموزان را پيش بينی کنند. نتیجه گیری: دانش آموزان دارای انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی بالا نسبت به دانش آموزان دارای انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی پایین، رویدادهای منفی را به صورت انعطاف پذیرتر و واقع بینانه تر در نظر می گیرند و مشکلات را اغلب موقتی و محدود می دانند و از شیوه های مقابله ای مفیدتر نیز سود می جویند.
کلمات کلیدی :
انعطاف پذیری، انگیزه تحصیلی، سخت رویی
انعطاف پذیری، انگیزه تحصیلی، سخت رویی
-
503
-
277
-
1402/02/05
-
1402/03/22
-
1402/04/30