ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

سواد تربیتی معلم و ارتقای کیفیت آموزش با کاربست ساحت‌های ششگانه تربیت
دوره 7، شماره 71، فروردین 1403، صفحات 10 - 17
نویسندگان : معصومه حسن‌پور کهنمویی* 1، فاطمه جعفری کلیبر 2
1- عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز
2- استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده :
هدف این مقاله آشنایی بیشتر با مفهوم تربیت، سواد تربیتی و تبیین ساحت‌های ششگانه و نقش و اهمیت آن در سواد تربیتی معلم و تعلیم و تربیت متعلمان است. برای تحقق این تفکر، خانواده و مدرسه نقش اساسی دارند چرا که در نتیجۀ تربیت درست کودکان و نوجوانان است که چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در آینده‌های نزدیک محقق می‌شود تا با عنایت الهی ایرانی توسعه‌یافته و الهام‌بخش در جهان اسلام و سازنده در عرصه‌های علمی، فناوری و روابط بین‌الملل در منطقه بدرخشد. این نوشتار با تمرکز بر امر خطیر تربیت، به روش کتابخانه ای و بر مبنای توصیفی-تحلیلی تهیه شده است. یافته‌های مقاله حاکی از آن است که تحقق هدف آفرینش انسان تنها در پرتو تعلیم و تربیت میسر است. خداوند متعال انسان را به نیروی عقل و ابزار معرفت تجهیز کرد و پیامبرانی را با براهین روشن و احکام و قوانین متقن برانگیخت و طبق نص کتاب آسمانی، رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرد. از این رو تعلیم و تربیت، مهم‌ترین بخش تعلیمات و معارف ادیان آسمانی و اسلام را تشکیل می‌دهد. تنها در پرتو تربیت صحیح است که انسان به عنوان موجودی هدفمند و اندیشه‌ورز به اهداف و آرمان‌های خود دست می‌یابد.
روان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیدين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیبرنامه ریزی آموزشیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزندستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودبرنامه ريزی و پیگيرری و تحليل مجددکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیمسئولیت پذیری اجتماعی معلمانآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیتوانبخشی شناختیتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانتقويت بنيان های اخلاقیاخلاقمدیریت عملکردعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیاسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکیفیت زندگیکودک آزاریحقوق حمایتیقوانین کیفریعملکرد شغلیتاب آوری شناختیمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیاختلال استرس حادخواب آلودگیصحت روانزبان آموزیزبان دومایرانکودکانعملکردتمایل به صادراتحمایت دولتزن فرنگیسقوط مجازاتتعزیرقاضیقاتل و مجنی علیهیادگیریابتداییسازمانهاروش تحقیق محورتفکر خلاقاجتماعیگوشیعاقلهضمانبیمه دیه مسئولیتجریرهعصبهفضیل بن عیاضتصوّف اسلامیزهدریاضتکلبیونرشد حرکتیدوره ابتداییبلوغمدرسهمصرشامجزیرهسیوطیهگلهابزباورهای فراشناختیثبتثبت آنیثبت آنی معاملاتگرانیممالیکاقتصادسازگارینوآورینوجوانتهدیدامنیتطالبانوقفترویج وقفزنانخانه دارانسجامبهنجاریغزهصلیبیعرفاتراه حسینَشامتاریخشادکامیجوانی جمعیتموسی صدرتقریبادیانمذاهباهل بیتاسپانیاپرتغالمغربحفصیانلوئی نهماروپافراعنه مصربریتانیاتدریسخوارجاینترنتاعتدالفسادروایاتپیترزهرستحقوق معنویلایحهشیعهعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّموانعتاثیراتاسنادقاجارتصاویرسودلذتمدینه النبیmedievalجرم انگاریقرآنتجرّیحقوقفقهکلامرنگشکلبازیاهل قلمحساب هندیتکفیرجرمدستورتمرینحبسآرزوخشماملادیکتههایدگرالثیاسُرخهزنتشیعرسانهصبوریمادرناساجتهادقضاءمغحافظاستخدامشبصبحنماداتیسماسبجهانداناییعقلاسطورهحماسههنرجایگاهشعراسترهامانپوریمقصهشطحانالحقتخیلمتهمجامعهسهامشخصکمیمعنویتمدلالگوهومرشناساییمجرمرمانانقاذسیاقدینذکرتوکلبهمنسستیتوبهتوحیدکیفرمعادحجيّتنفقهزوجهمالیورزشهردنگیقمجمعیتكارصنعتغربخوابرؤیاهزینهدعاکلمهائمه عنشوزمردمدنیامحتسبخنثینكاحعدههدفتسننمنجیودانتهولبههمدمدوستیبیعتمدیریتشیرهمارعقدگناهجنگچینحجرندخلعامیدذنابهتولیدپیریمحلهتابوبداءاعتقادفهممنابعگلصحتنقدمثلثاترتجرحمتونویستنبیهاخباربانکبرندنامهکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !