


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره86
-
تعداد مقالات1,559
-
تعداد نویسندگان3,198
-
مقالات پذیرش شده997
-
مقالات رد شده562
-
درصد پذیرش63.95%
-
درصد عدم پذیرش36.05%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,605,608
سواد تربیتی معلم و ارتقای کیفیت آموزش با کاربست ساحتهای ششگانه تربیت
دوره 7، شماره 71، فروردین 1403، صفحات 10 - 17
1- عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز
2- استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده :
هدف این مقاله آشنایی بیشتر با مفهوم تربیت، سواد تربیتی و تبیین ساحتهای ششگانه و نقش و اهمیت آن در سواد تربیتی معلم و تعلیم و تربیت متعلمان است. برای تحقق این تفکر، خانواده و مدرسه نقش اساسی دارند چرا که در نتیجۀ تربیت درست کودکان و نوجوانان است که چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در آیندههای نزدیک محقق میشود تا با عنایت الهی ایرانی توسعهیافته و الهامبخش در جهان اسلام و سازنده در عرصههای علمی، فناوری و روابط بینالملل در منطقه بدرخشد. این نوشتار با تمرکز بر امر خطیر تربیت، به روش کتابخانه ای و بر مبنای توصیفی-تحلیلی تهیه شده است. یافتههای مقاله حاکی از آن است که تحقق هدف آفرینش انسان تنها در پرتو تعلیم و تربیت میسر است. خداوند متعال انسان را به نیروی عقل و ابزار معرفت تجهیز کرد و پیامبرانی را با براهین روشن و احکام و قوانین متقن برانگیخت و طبق نص کتاب آسمانی، رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرد. از این رو تعلیم و تربیت، مهمترین بخش تعلیمات و معارف ادیان آسمانی و اسلام را تشکیل میدهد. تنها در پرتو تربیت صحیح است که انسان به عنوان موجودی هدفمند و اندیشهورز به اهداف و آرمانهای خود دست مییابد.
کلمات کلیدی :
- 924
- 224
- 1402/08/02
- 1402/10/17
- 1403/01/25