مقايسه بين دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت هاي ارتباطي در كودكان اوتيسم و عادي
دوره 6، شماره 60، اردیبهشت 1402، صفحات 122 - 134
1 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور تهران جنوب
3 کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی بررسي مقايسه بين دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت هاي ارتباطي دركودكان اوتيسم و عادي بود. اين پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماري شامل تمامي مادران كودكان مبتلا به اوتيسم و و مادران كودكان عادي شهر کرمانشاه در سال 1401 است. نمونه آماري هم تعداد 60 نفر از اين مادران با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند (30 نفر مادران كودكان مبتلا به اوتيسم، 30 نفر مادران كودكان سالم و عادي). ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت هاي ارتباطي بود. یافته ها نشان داد مادران دارای کودکان عادی نسبت به مادران كودكان طيف اوتيسم از دغدغه فکری بهتري برخوردارند. مادران دارای کودکان عادی نسبت به مادران كودكان طيف اوتيسم از مهارت زبانی بهتري برخوردارند. مادران دارای کودکان اوتيسم نسبت به مادران كودكان طيف عادی از مهارت هاي ارتباطي بهتري برخوردارند.
هدف پژوهش حاضر بررسی بررسي مقايسه بين دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت هاي ارتباطي دركودكان اوتيسم و عادي بود. اين پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماري شامل تمامي مادران كودكان مبتلا به اوتيسم و و مادران كودكان عادي شهر کرمانشاه در سال 1401 است. نمونه آماري هم تعداد 60 نفر از اين مادران با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند (30 نفر مادران كودكان مبتلا به اوتيسم، 30 نفر مادران كودكان سالم و عادي). ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت هاي ارتباطي بود. یافته ها نشان داد مادران دارای کودکان عادی نسبت به مادران كودكان طيف اوتيسم از دغدغه فکری بهتري برخوردارند. مادران دارای کودکان عادی نسبت به مادران كودكان طيف اوتيسم از مهارت زبانی بهتري برخوردارند. مادران دارای کودکان اوتيسم نسبت به مادران كودكان طيف عادی از مهارت هاي ارتباطي بهتري برخوردارند.
کلمات کلیدی :
دغدغه فکری، مهارت زبانی، مهارت هاي ارتباطي، اتیسم
دغدغه فکری، مهارت زبانی، مهارت هاي ارتباطي، اتیسم
-
525
-
228
-
1401/11/09
-
1401/12/14
-
1402/02/25