ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

مقایسه بلوغ فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و ارتباط آن در علم اطلاع شناسی به روش مرحله ای نولان در سازمانها و کتابخانه ها (مورد کاوی پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات )
دوره 6، شماره 66، آبان 1402، صفحات 101 - 119
نویسندگان : مریم طاهری 1، فائزه دلقندی* 2
1- دانشجوی دکتری، دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسي،دانشگاه پیام نور، ایران
2- استادیار علم اطلاعات و دانش شناسي،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده :
هدف: پژوهش حاضر مهم ترین مدلهای بلوغ مطرح در حوزه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در علم اطلاع دانش شناسی مورد مطالعه قرار می دهد. این پژوهش به مقایسه بلوغ فناوری اطلاعات با مدیریت دانش در علم اطلاع شناسی که برای اندازه گیری بلوغ فناوری اطلاعات در سازمانهای ایرانی و کتابخانه ها به شیوه مدل بلوغ مرحله ای نولان در سازمانهای ایرانی (مورد کاوی پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات ) پیشنهاد می گردد. روش شناسی: روش پژوهش بصورت توصیفی-ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ابزار جمع اوری داده های پیمایشی بر مبنای نوع نمونه گیری تصادفی و ارائه پرسشنامه ساختاریافته بوده است. در این پژوهش با نمونه گیری از روش مورگان با تعداد 58 مولفه برای مقایسه بلوغ فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در علم اطلاع و دانش شناسی را در پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات و سایر سازمانها مورد ارزیابی قرار گرفت. معیار تجزیه و تحلیل پیمایشی بر طرح سیستماتیک استفاده شده، ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ از آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. یافته ها : اﯾﻦ آزﻣﻮن ﺑﺎ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95 درﺻﺪ و ﺧﻄﺎی 5 درﺻﺪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻃﻼﻋﺎت 32ﻣﺆﻟﻔﻪ در ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ 1 ﺑﻠﻮغ (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارﻧﺪ. و همچنین ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﻠﻮغ در 26ﮔﺮوه ﻫﻤﺴﺎن دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪي ﺷﺪه اﻧﺪ. ﮔﺮوه در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ( 3 ﺑﻠﻮغ )ﻓﻌﺎل ﻗﺮار دارﻧﺪ. . برای تأیید پایایی پرسشنامه نیز محاسبه آلفای کرونباخ انجام گرفت که مقدار آن 30 % بدست آمد و پایایی پرسشنامه تأیید شد. درتحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری SPSS )نسخه 00 ( و Excel استفاده شد. پس از محاسبه میانگینِ اهمیت هر یک از مولفه ها و سطح ها، سطح 2 به عنوان سطح منتخب تعیین شدند. نتیجه گیری: اﯾﻦ آزﻣﻮن ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ (ﻣﻌﻨﺎدار)، در ﺣﺪود ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ (ﺑﯽ ﻣﻌﻨﺎ) و ﺑﯿﺶ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ (ﻣﻌﻨﺎدار) دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪه اﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات از ﻧﻈﺮ ﺑﻠﻮغ در ﺳﻄﺢ دو (آﮔﺎﻫﯽ)ﻗﺮار دارد كه شیوه مرحله ای نولان براي اين سازمانها مناسب ترين مي باشد.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیمسئولیت پذیری اجتماعی معلمانآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریرهبری تحول آفرینمنابع انسانیسازمانسواد اطلاعاتیتمایل به تغییردوزبانگیافت تحصیلیمشکلات دوزبانه هاتکانشگریسالمندانآموزش مهارت هاي زندگیكاركرد خانوادهمدیریت عملکرددانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیاسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنرکیفیت زندگیجمعیت شناسی و احساس تنهاییحقوق حمایتینحوه تصمیم گیریعملکرد شغلیتاب آوری شناختیمدیرانهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیاختلال استرس حادصحت روانزبان آموزیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکاندرس زبان انگلیسیعملکردحمایت دولتزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنیادگیریابتداییسازمانهاتفکر خلاقاجتماعیگوشیدانش آموزآموزش و پرورشعاقلهضمانجریرهعصبهفضیل بن عیاضزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمدوره ابتداییدختر و پسربلوغمدرسهتعلیم و تربیتمصرشامجزیرهسیوطیهگلهابزثبتثبت آنیثبت الکترونیکگرانیممالیکاقتصادسازگاریآموزشنوجوانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفالگوهای تربیتیزنانانسجامابرازگریتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتَشامتاریخخوش بینیخودتوانمندیتقریبادیانمذاهباسپانیاپرتغالمغربموحدانلوئی نهماروپاساسانیاندانشگاهبریتانیاخلیج فارستدریسسیستانخوارجاینترنتاعتدالفسادمجازاتروایاتقصه گوییپیترزهرستلایحهشیعهعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّموانععزت نفسکودکاسنادقاجارتصاویرجرمی بنتامسودلذتمدینه النبیBrownقرآنتجرّیحقوقفقهکلامرنگشکلبازیاهل قلمتکفیرجهادجرمبزهکاریدستورحبسآرزوروشانگیزهخشماملادیکتهالثیارستمزنتشیعسکولاردولتمادرناسانبیاءطبیعتاجتهادقضاءمغحافظتکرارموسیقیشبصبحنماداسبخردورزیعقلعشقهنرتربیت دینیشعراسترهامانقصهمتهمسهامناشررایانهکیفیکمیترازمعنویتمدلایذهمجرمتغذیهمراقبتدینذکرسستیکیفرتولّیتبرّینفاقمالیقمكارصنعتغصبآثارخوابرؤیاحجیتزماندعاکلمهقولروایتنشوزدنیامشهددوجنسیفسخعدهمنجیولبهبیعتشیرهمارعقدگناهدانشحجرندخلعذنابهتصویر بدنیپیریترستاثیرفوکوتقلیدمُثلبداءاعتقادفهممدیریت پروژهگلمبیعفکرهوشرتموبدویستنبیههرمزگیلانمهدیموحدینشادیکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !