ادغام فناوریهای وبکوئست در آموزش دانشجومعلمان تاریخ
دوره 6، شماره 66، آبان 1402، صفحات 139 - 157
1 کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دپارتمان مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده :
در طول دهه گذشته، فناوری های وبکوئست به طور گسترده توسط معلمان تاریخ برای ادغام فناوری در آموزش استفاده شده است. اخیرا مربیان معلم مدل وبکوئست را با دانشجومعلمان تاریخ به منظور توسعه مهارت های ادغام فناوری مشابه آنچه در مدارس روزمره استفاده میشود، به کار بردهاند. داربستسازی که برای حمایت از کسب تدریجی دانش و مهارتها استفاده میشود، ممکن است به دانشجومعلمان تاریخ کمک کند تا مفروضات اساسی را بهتر درک کنند و امکانسنجی فناوریهای وبکوئست را برای تدریس خود ارزیابی کنند. این تحقیق به منظور بررسی ادغام فناوری های وبکوئست در آموزش دانشجومعلمان تاریخ با استفاده از شیوه پژوهش داده کاوی اسنادی صورت گرفت، از این جهت در زمره پژوهشهای توصیفی تحلیلی طبقه بندی شد. بر اساس مروری بر تحقیقات موجود در حوزه وبکوئست و داربستسازی در برنامه درسی تاریخ، این مقاله راهنمایی برای طراحی داربست سازی وبکوئست دانشجو معلمان را ارائه داد و چالشها را برای اجرای آینده شناسایی نمود. نتایج نشان داد در حالی که تحقیقات قابل توجهی در مورد طراحی وبکوئست معلمان انجام شده، و رشد فناوریهای وبکوئست در آموزش دانشجو معلمان غیرقابل انکار است، مطالعات بیشتری برای شناسایی هر دو بعد تحقیقات موجود که به اندازه کافی از فعالیت آگاهی بدهد و همچنین بعد نیازهای منحصر به فرد که باید مورد توجه قرار گیرد، مورد نیاز است. تحقیقات تجربی در مورد این مسائل و موضوعات مرتبط باید شواهد ارزشمندی را برای راهنمایی محققان و مربیان معلم در آمادهسازی بهتر دانشجومعلمان برای طراحی و همچنین ادغام فناوری های وبکوئست در فعالیتهای آموزشی و یادگیری کلاس درس آنها ارائه دهد.
در طول دهه گذشته، فناوری های وبکوئست به طور گسترده توسط معلمان تاریخ برای ادغام فناوری در آموزش استفاده شده است. اخیرا مربیان معلم مدل وبکوئست را با دانشجومعلمان تاریخ به منظور توسعه مهارت های ادغام فناوری مشابه آنچه در مدارس روزمره استفاده میشود، به کار بردهاند. داربستسازی که برای حمایت از کسب تدریجی دانش و مهارتها استفاده میشود، ممکن است به دانشجومعلمان تاریخ کمک کند تا مفروضات اساسی را بهتر درک کنند و امکانسنجی فناوریهای وبکوئست را برای تدریس خود ارزیابی کنند. این تحقیق به منظور بررسی ادغام فناوری های وبکوئست در آموزش دانشجومعلمان تاریخ با استفاده از شیوه پژوهش داده کاوی اسنادی صورت گرفت، از این جهت در زمره پژوهشهای توصیفی تحلیلی طبقه بندی شد. بر اساس مروری بر تحقیقات موجود در حوزه وبکوئست و داربستسازی در برنامه درسی تاریخ، این مقاله راهنمایی برای طراحی داربست سازی وبکوئست دانشجو معلمان را ارائه داد و چالشها را برای اجرای آینده شناسایی نمود. نتایج نشان داد در حالی که تحقیقات قابل توجهی در مورد طراحی وبکوئست معلمان انجام شده، و رشد فناوریهای وبکوئست در آموزش دانشجو معلمان غیرقابل انکار است، مطالعات بیشتری برای شناسایی هر دو بعد تحقیقات موجود که به اندازه کافی از فعالیت آگاهی بدهد و همچنین بعد نیازهای منحصر به فرد که باید مورد توجه قرار گیرد، مورد نیاز است. تحقیقات تجربی در مورد این مسائل و موضوعات مرتبط باید شواهد ارزشمندی را برای راهنمایی محققان و مربیان معلم در آمادهسازی بهتر دانشجومعلمان برای طراحی و همچنین ادغام فناوری های وبکوئست در فعالیتهای آموزشی و یادگیری کلاس درس آنها ارائه دهد.
کلمات کلیدی :
فناوریهای وبکوئست، داربستسازی، دانشجومعلمان، آموزش تاریخ
فناوریهای وبکوئست، داربستسازی، دانشجومعلمان، آموزش تاریخ
-
433
-
220
-
1402/07/05
-
1402/08/08
-
1402/09/02