


مقايسه دين باوري، افسردگي، تنظيم شناختي هيجان و عملكرد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي
دوره 8، شماره 84، اردیبهشت 1404، صفحات 53 - 66
1 کارشناس ارشد علوم تربيتي گرایش برنامه ریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامي، لامرد، ايران
2 دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه تهران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسي مقايسه دين باوري، افسردگي، تنظيم شناختي هيجان و عملكرد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي بود. روش اين پژوهش توصيفي از نوع علی_مقایسه ای از نوع پس رویدادی است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر قير بودند. نمونه در اين پژوهش شامل 360 نفر از دانشجویان زن و مرد ميباشد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه باورهاي مذهبي براهني (1371)، افسردگی بک (1996)، تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران ( 2002 ) می باشد.نتايج با استفاده از روش هاي آماري واريانس چندمتغيره، نشان داد كه با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر از دين باوري تقریباً یکسانی برخوردارند. با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر از افسردگی بيشتري برخوردارند. با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان پسر از تنظیم هیجانی بالاتري برخوردارند. به عبارت ديگر، با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر از عملکرد تحصیلی تقریباً یکسانی برخوردارند.
هدف پژوهش حاضر بررسي مقايسه دين باوري، افسردگي، تنظيم شناختي هيجان و عملكرد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي بود. روش اين پژوهش توصيفي از نوع علی_مقایسه ای از نوع پس رویدادی است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر قير بودند. نمونه در اين پژوهش شامل 360 نفر از دانشجویان زن و مرد ميباشد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه باورهاي مذهبي براهني (1371)، افسردگی بک (1996)، تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران ( 2002 ) می باشد.نتايج با استفاده از روش هاي آماري واريانس چندمتغيره، نشان داد كه با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر از دين باوري تقریباً یکسانی برخوردارند. با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر از افسردگی بيشتري برخوردارند. با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان پسر از تنظیم هیجانی بالاتري برخوردارند. به عبارت ديگر، با توجه به ميانگين هاي دو گروه، دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر از عملکرد تحصیلی تقریباً یکسانی برخوردارند.
کلمات کلیدی :
دين باوري، افسردگي، تنظيم شناختي هيجان، عملكرد تحصيلي
دين باوري، افسردگي، تنظيم شناختي هيجان، عملكرد تحصيلي
-
93
-
42
-
1403/12/19
-
1404/01/24
-
1404/02/31